Review: Far Cry 5

RDJ134 11 april 2018 om 01:31 uur

De Far Cry-franchise loopt alweer 14 jaar mee en zijn er in de loop der jaren meerdere titels verschenen die bijna altijd zeer goed zijn ontvangen omdat deze zich altijd wisten te onderscheiden met een prachtige open wereld en diverse gevarieerde locaties. Zo speelde het eerste deel zich af op een tropisch eiland, het tweede deel in Afrika en met het derde deel (recensie) keerden ze weer terug naar een groot eiland om deze vervolgens in te ruilen voor het Himalaya gebergte. Hoewel even met de spin-off Far Cry Primal (recensie) een tussendoor uitstapje gemaakt werd naar de prehistorie, verwachte niemand dat het vijfde deel zich in Amerika zou afspelen. Dus toen dit bekend werd waren veel gamers sceptisch want hoe zou dit gaan verlopen. Far Cry 5 ligt ondertussen in de winkels en was Ubisoft zo aardig om mij een recensiecode te geven en aan de hand daarvan heb ik de onderstaande recensie kunnen schrijven.

Als Far Cry 5 begint met één van de meest intimiderende openingen van een videogame ooit, zien we hoe een groepje U.S. Marshals en een sheriff aankomen bij de Eden's Gate-sekte die onder leiding staat van Joseph Seed. Alleen is hij en zijn gevolg niet echt onder de indruk van de kleine politiemacht en claimt Joseph dat God hen niet toestaat dat ze hem meenemen. Slleen (na een leuke keuzeoptie) wordt hij toch in de boeien geslagen en meegenomen en is het de bedoeling om hem met een helikopter te vervoeren, alleen sekteleden vallen deze aan met als gevolg dat deze neerstort en Seed, die het uiteraard ook overleeft, doodleuk vertelt dat hij gelijk had en dat God hen niet toe stond om hem mee te nemen. Nu weet je net te ontsnappen aan de inmiddels woeste sekte die je collega's meenemen. Joseph Seed weet het nu zeker: het einde van de wereld is begonnen en dat The Reaping begint. Dit is het oprollen, bekeren en vermoorden van alle zondaars van Hope County waar het spel zich afspeelt.

Maar gelukkig is dit AMERICA FUCK YEAH en is dit waar burgers dankzij het grondrechtelijke Second Amendment vuurwapens bezitten en in opstand komen tegen de Eden's Gate-sekte. Jij als naamloze speler The Rook heeft het geluk dat een survivalist met de naam Dutch je heeft gevonden en oplapt en wijst op het verzet dat er nu gaande is en dat deze je hulp kan gebruiken in de strijd tegen de familie Seed die bestaat uit The Father aka Joseph, zijn zoons Jacob en John en dochter Faith die allemaal een eigen gedeelte van Hope County in hun beheer hebben en waar de overgebleven Marshals en de sheriff gevangen worden gehouden en het aan jou is om deze te bevrijden en een einde te maken aan de zuivering die gaande is. Tijdens het spelen zal je meer leren van deze familie en kinderen die allemaal een tragische achtergrond hebben van misbruik, verwaarlozing en posttraumatische stress en je bijna, nadruk op BIJNA, medelijden en begrip kan opbrengen voor wat ze doen en waarom ze geloven dat het einde van de wereld voor de deur staat.

Holy shit, Far Cry 5 heeft mij serieus weggeblazen. Want deze game neemt alles wat de vorige delen leuk maakte en heeft dit verbeterd en dieper uitgewerkt. Om te beginnen is het verhaal van de game nogal wazig, dit is niet vreemd aangezien dit vaker gebeurd met titels van deze franchise. Je hebt de main villain, in dit geval een hele familie godsdienstwaanzinnige die geloven dat het einde van de wereld is begonnen, en non-stop je dwarszitten en spelen met je geest. Oftewel als speler wordt er een mindfuck op je losgelaten, en begin je al snel te twijfelen aan jezelf. Want al snel zal duidelijk worden dat deze familie je gehersenspoeld heeft en je zelfs gebruikt als sleeper agent, en ben je bovendien niet de enige die deze behandeling heeft gehad. Hierbij wordt gameplay van het verhaal zo nu en dan even afgewisseld met een droomsequence of een drugstrip. Yep, je leest het goed: je gaat trippen op Bliss, een drug die Faith Seed gebruikt om mensen helemaal gek en murm te maken.

Maar het spel blinkt uit in zijn gameplay, die bijna identiek is aan zijn voorgangers. Deze keer beklimmen we geen zendmasten en palen om omgevingen open te spelen, maar je gaat gewoon op avontuur zonder minimap en bevrijd je outposts en gevangenen en help je mensen die je onderweg tegenkomt en je in ruil handige informatie en side quests geven. Via een uitgebreid menu kan je story missions vinden en daarbij leer je diverse bonte karakters en dieren kennen die je helpen als Specialist. Nu heb je vast en zeker al kennisgemaakt met Boomer de hond, die veelvuldig in de trailers was te zijn. Maar er is ook een bergleeuw en een beer met de naam Cheese Burger die je kan vrijspelen en mee kan nemen als hulpje. Niet alleen dieren helpen je, ook een bonte stoet aan karakters met elk hun eigen expertise kan je mee op pad nemen. Tijdens het spelen speel je ook XP-punten vrij die opbouwen naar een volle meter per regio en als deze vol is kan je het opnemen tegen één van de familieleden die in dat gebied de baas is.

Ook is het heel erg belangrijk om geld te verdienen met het spelen van de story en side missions, maar het is ook mogelijk om te jagen en de huiden te verkopen, of de 'Prepper Stashes' te plunderen. Deze komen in de vorm van een minipuzzel, zoals pomp water uit een ondergrondse bunker en dan moet je dus op zoek naar stroom. Of een gebouw inkomen die gebarricadeerd is. Dit is niet al te moeilijk en staat garant voor een flinke pak geld, wapens en andere handige spullen. Oja, elke bevrijde outpost en andere locaties hebben vaak een oude kluis staan die je kan opblazen of kraken door middel van een Perk (komen we zo op terug) en dat levert vaak ook nog een leuk extra zakcentje op.

Zoals ik al zei, heeft deze game ook Perks die je kan vrijspelen door missies uit te spelen en challenges te halen als dood tien mensen met explosieven, bepaalde wapens of door op bepaalde dieren te jagen. Hiermee wordt je beloond en kan je dus Perks vrijspelen. Denk hier aan sneller laden, kluizen kraken, meer gezondheid, het meenemen van meerdere wapens et cetera. Over wapens gesproken: er zit een behoorlijk arsenaal aan schiettuig, munitie en explosieven op je te wachten, maar deze kosten je wel een pak met geld. Persoonlijk had ik genoeg aan een .50 sniper rifle, AR 15 die ik uitbouwde met een dikke kijker en een verlengd magazijn en een Sig Sauer handvuurwapen. Ook kocht ik nog een MP5 die ik uitbouwde maar die beviel mij niet aangezien ik meer een assault speler ben. Maar het mooie is dat er voor iedereen wel een favoriet wapen tussen zit en zo zijn eigen speelstijl kan hanteren. Sterker, er zit ook weer een boog in voor de mensen die zich een echte jager wanen.

Maar genoeg over Perks en wapens, want er valt nog een hoop meer te vertellen over deze vette titel. Namelijk de speelwereld van Hope County die zo groot is en het verkennen ervan leuk en tijdrovend is. Of je nu besluit te lopen (zie deze video hoe groot één provincie is), te rijden in of op een voertuig naar keuze: het is en blijft adembenemend om te zien hoe mooi deze wereld is. Ik ben soms gewoon in een auto gaan zitten, een waypoint aangezet ver van mij vandaan en op de automatisch piloot gezet terwijl ik als een toerist mij vergaapte aan hoe prachtig Hope County is. Want het is een stereotype versie van het Amerikaanse platteland met zijn kleine dorpjes en landerijen, maar ook de bosgebieden en bergen geven het gevoel dat je beweegt in een echte wereld waar elke minuut de tering weer los kan barsten. Want als je op de weg blijft kom je vanzelf Eden's Gate-leden tegen die de confrontatie met je aan gaan, dus is het soms verstandig om even een kleine omweg te nemen.

Gelukkig hoef je dit niet alleen te doen, want Far Cry 5 is ook in co-op mode te spelen met een vriend of vriendin en uiteraard heb ik dat getest en op één vastloper na werkte dit echt perfect en heb ik een hele leuke nacht gehad met spelen. Als je trouwens klaar bent met het verhaal is er nog de Arcade Mode waar je alleen of in co-op door Ubisoft en andere gamers gemaakt mappen kan spelen. Hierbij is het vaak van punt A naar B spelen waarbij je de eindgrens moet bereiken binnen een bepaalde tijd of een VIP vermoorden. Maar anders is het gewoon door een map bewegen en op alles schieten wat op je afkomt. Persoonlijk had ik er meer van verwacht, maar dat neemt niet weg dat het erg avontuurlijk is omdat je steeds een nieuwe onbekende map voorgeschoteld krijgt. Bovendien zitten hier de nodige Achievements en Trophies aan vast en zijn deze goed te halen, wat ook geldt voor de gehele game die je makkelijk kan maxen qua Gamerscore of Trophies.