Review: Hotel Transsylvanië 3 (Blu-ray)

RDJ134 23 november 2018 om 21:15 uur

Niemand kon verwachten dat Hotel Transsylvanië (recensie) in 2013 een succesvolle trilogie zou gaan worden, want het leek er op dat het een vrij standaard CGI-film werd zoals er per jaar zoveel verschijnen. Maar deze werd tegen alle verwachtingen in een hele grote hit en kreeg twee jaar later een heel erg leuk vervolg (recensie), die wederom een groot succes werd. En gezien je deze recensie nu opent, weet je ook dat de franchise nu officieel een trilogie is geworden met een derde deel dat eerder dit jaar in de bioscopen te zien was en nu te vinden is op de bekende streamingdiensten en uiteraard op fysieke media als dvd en Blu-ray. Sony Home Entertainment was zo vriendelijk om mij de laatstgenoemde mediadrager toe te sturen om er mijn onderstaande recensie van te schrijven.

Hotel Transsylvanië 3 begint in 1897 waar Dracula (Adam Sandler) met zijn vrienden in de trein naar Boedapest reizen, en waar zijn Nemesis Abraham van Helsing (Jim Gaffigan) aanwezig is en hen weet te ontmaskeren door vuur te gebruiken. Maar zoals altijd is Dracula hem te slim af en weet de hele groep te ontsnappen aan hem. Dan verplaatst de film zich naar het heden en zien we dat er een huwelijk gaande is in het hotel van Dracula. Dit zet hem aan het denken, want sinds de dood van zijn vrouw heeft hij nooit meer een ander gehad en begint nu te begrijpen dat hij iets mist in zijn leven. Zo installeert hij ZINGR, wat de monsterversie van Tinder is en ook dit is niet echt een succes. Maar ook zijn dochter Mavis (Selena Gomez) ontgaat niet dat haar vader niet lekker in zijn vel zit en verrast hem met een cruise voor monsters. Om daar te komen nemen ze het vliegtuig, die onder het beheer van Gremlins staat en een ode is aan zowel de film uit 1984 als de beroemde aflevering uit Nightmare at 20,000 Feet (1963) die een beroemde remake in 1983 kreeg met Twilight Zone: The Movie.

Anyway, Dracula reist niet alleen met zijn dochter af naar het schip The Legacy, want ook schoonzoon Johhny (Andy Samberg) en de gehele crew uit de eerdere films gaan gezellig mee op vakantie. Dracula vind het allemaal maar niks totdat hij de vrouwelijke kapitein Ericka (Kathryn Hahn) ziet en op slag verliefd wordt op haar, ondanks dat ze geen monster maar een mens is. Dit zorgt voor een hoop leuke momenten, waarbij onze geliefde vampier stuntelt als een kleine verliefde puber. Alleen weet hij niet dat Erica een Van Helsing is en dat haar overgrootvader Abraham nu in mechanische vorm aan boord is en van plan is alle monsters en zijn eeuwige Nemesis te vermoorden. Hoe dit allemaal af gaat lopen mag je uiteraard zelf gaan bekijken.

Voor de fans van de Hotel Transsylvanië-franchise is dit derde deel een heerlijk feest van herkenning, want naast de hoofdkarakters zijn ook alle oude bekende monsters als Frankenstein (Kevin James), Weerwolf (Steve Buscemi), Murray (Keegan-Michael Key), overgrootvader Vlad (Mel Brooks) en vele andere bekenden van de partij. De humor is ook hetzelfde gebleven en is een combinatie van slapstick, woordgrappen en popculture verwijzingen. Deze film kijkt gewoon heerlijk weg en heeft zijn leuke momenten die me aan het lachen kreeg.

Het beeld van Hotel Transsylvanië 3 is zoals je verwacht van een CGI-film anno 2018 van zeer goede kwaliteit en laat vooral de kleuren en details van je scherm springen. Zo is het kleurenpallet behoorlijk fel en dat laat je goed zien dat je HDTV meer kan dan je denkt. Ook de details zoals haren van de monsters en houtnerven of steengruis zijn zeer scherp. Het geluid, dat komt in Engelse 5.1 DTS-HD Master Audio, is dik in orde en zijn er scènes waarbij het geluid totale chaos is en rond om je heen. Leuk voorbeeld is het geluid van de trein aan het begin van de film of de drukte in het hotel en op de boot. Nog even voor de duidelijkheid, de film is uiteraard voor een jonger publiek en daarvoor is er ook een Nederlandstalig audiospoor aanwezig.

Naast de film staan er op het schijfje ook nog de volgende extra's:
  • Original Shorts: Puppy!
  • Goodnight Mr.Foot.
  • 7 Scary-oke Meezing liedjes.
  • Songtekst Video "it's Party time" van Joe Jonas
  • Dans mee met "I See Love" van Jonas Blue ft. Joe Jonas
  • Lees Mee met Dracula
  • Mavis & Dracula Monster Make-Over Les

Er is nog meer, maar dit is even een kleine greep uit wat er op staat en ik moet zeggen het is fun en zeker de Originals Shorts waren heel erg vermakelijk om te zien. De rest is leuk voor de jongere kijkertjes die gezellig willen meezingen en mee willen doen. Dus geslaagd.