Review: Us (Blu-ray)

RDJ134 24 juli 2019 om 00:00 uur

In 2017 zette de creatieve duizendpoot Jordan Peel zich definitief op de kaart met zijn horrormeesterwerk Get Out die een hele frisse wind bracht in het horrorgenre dat tegenwoordig stil lijkt te staan. Verder was hij de grote man achter The Twilight Zone 2019 en dropte nog even Us in de bioscopen, die zeer goed werd ontvangen, want wederom wist hij vriend en vijand te verrassen met zijn eigen visuele stijl en verhaalvertelling. De film is nu bezig met zijn tweede ronde via de bekende streamingdiensten en voor echte liefhebbers van kwaliteit op fysieke media en daarvan mocht ik de Blu-ray-versie ontvangen en hiervan kan je nu hieronder mijn recensie lezen.

Us begint in 1986 waar een vader, moeder en het meisje Adelaide Thomas (Madison Curry) tijdens een zwoele zomeravond op de boulevard van Santa Cruz lopen en een leuke avond lijken te hebben. Maar door omstandigheden weet Adelaide af te dwalen naar het strand waar ze een totaal verlate spiegelpaleis inloopt en daar een dubbelganger van zichzelf ziet. Als haar ouders haar even later vinden is ze zo getraumatiseerd dat ze niet meer kan praten en zal het jarenlang duren voor ze dit weer doet en alles heeft verwerkt door een kort en succesvolle balletperiode. De film die verplaatst naar de huidige tijd laat zien dat Adelaide (Lupita Nyong'o uit Black Panter) nu niet alleen een man met de naam Gabe Wilson heeft (Winston Duke, bekend als M'Baku uit Black Panther en andere MCU-films), maar ook twee kinderen. Tienerdochter Zora (Shahadi Wright Joseph, bekend met de stem van Nala in The Lion King 2019) en Jason (Evan Alex) die nogal apart is en de hele tijd met een monstermaskertje oploopt.

De gehele familie heeft een huisje even buiten Santa Cruz waar ze hun vakantie vieren, en Adelaide de nodige moeite heeft, omdat er een aantal toevalligheden zich te snel achter elkaar opvolgen, want komt het nummer 11:11 meerdere keren voorbij en dat maakt haar heel erg nerveus. Daarom wilt ze in de eerste instantie ook niet terug naar het strand, want daar is nog altijd het spiegelpaleis uit haar jeugd. Maar Gabe dringt aan dat een dagje strand goed voor de kinderen is en dat ook een bevriend stel daar is en het een leuke dag kan worden, dus geeft ze toe en gaat de hele familie naar het strand waar Jason tijdelijk uit het oog is en in de tijd dat hij weg is iets raars ziet op het strand. Dat is de druppel voor Adelaide die dan bij terugkeer naar het huisje er helemaal doorheen is en naar huis wilt en daar een kleine ruzie met Gabe over krijgt. Maar dan valt het licht uit en staan er vier personen in het donker op de oprit, en dat blijken dus Adelaide, Gabe, Zora en Jason te zijn oftewel hun dubbelgangers die gekleed zijn in rode overals, één leren handschoen dragen en gewapend zijn met scharen.

Deze dubbelgangers die The Tethered zijn, zijn wezens die in de schaduw ondergronds leven en een psychische connectie hebben met de mensen in de huidige wereld. Deze willen nu de plaats innemen van de familie en wat later blijkt ook de wereld, want niet alleen de Wilsons hebben met hen te maken. Ik zal verder niks vertellen, want dit moet je eerlijk gezegd zelf zien, maar dat het een kat en muis spel (met de nodige plot twists die je niet ziet aankomen) wordt in een wereld die nooit meer hetzelfde zal zijn, is een ding wat zeker is.

Holy shit, toen ik de eerste trailer van Us zag had deze uiteraard gelijk mijn interesse omdat ik groot fan ben van Jordan Peel zijn werk en erg unieke stijl. Maar bovendien ook voor de verandering Afro-Amerikaanse mensen in de hoofdrol heeft. In eerste instantie lijkt het een home invasion horrorslasher met dubbelgangers, wat veel weg heeft van lange aflevering van The Twilight Zone. Maar Jordan Peel heeft wederom laten zien dat hij een meesterregisseur is met deze film, want ondanks dat het pure horror is waarbij je steeds op je puntje van je stoel zit door de spanning, zien we bijna geen gore en laat het veel over aan je eigen suggestie. Daarnaast zijn de acteurs en actrices echt top notch, hun Thethered tegenhangers hebben een bijna demonische grijns op hun gezicht en praten met bijna dierlijke klanken en dat is echt creepy as fook. Dan heb ik het niet eens over de vele verwijzingen naar andere films als The Goonies en Jaws en muziek waarbij je moet denken aan jaren negentig hiphop en is ook Michael Jacksons invloed dominant aanwezig, waarbij de film en de videoclip van Thriller meer gemeen hebben dan je denkt.

Het beeld van deze Blu-ray is zeer goed en vol met details als rafels op kleren, konijnenvacht, zand et cetera. Maar ook de kleuren zijn prachtig en deze komen perfect naar voren op de pier van Santa Cruz waar neonkleuren je scherm doen oplichten, of een scène ondergronds waar het kleurenpalet heen en weer gaat van dof naar fel en terug. Oja, er is een scène met een lichtkogel die fel oranje is en je tv-beeld doet opgloeien. Het geluid komt in Dolby Atmos en ook dit is simpelweg perfect te noemen. De geluiden op de pier is alsof je er zelf op staat, maar ook bijvoorbeeld voetstappen op een verlaten weg die galmen, nachtelijke geluiden op een meer; allemaal draagt het bij aan een hele goede filmervaring. En mocht je nu niet zoals ik een Dolby Atmos Surround Headset (recensie) hebben; gewoon uit je tv al dan niet met een soundbar is het geluid ook dik in orde.

Naast de film zijn er op het schijfje ook de volgende extra's te vinden:
  • The Monsters Within Us
  • Tethered Together: Making Us Twice
  • Deleted Scenes
  • Redefining a Genre: Jordan Peele's Brand of Horror
  • We're All Dying
  • As Above, So Below: Grand Pas De Deux
  • Becoming Red
  • The Duality of Us
  • Scene Explorations

Hoewel de gemiddelde video niet langer dan zes minuten is, krijgen we bij elkaar opgeteld toch bijna ruim een uur aan footage te zien. Deze geeft je een kijkje achter de schermen, de sublieme cast over hun acteerwerk en Jordan Peel die diverse scènes voorziet van uitleg. Oftewel helemaal niks om over te klagen.