Review: Zombie Army 4: Dead War

RDJ134 7 februari 2020 om 00:49 uur

Rebellion is vooral bekend van de Sniper Elite-serie die al snel een spin-off kreeg met de naam Zombie Army waarvan de Trilogy-versie uit 2015 het meest bekend is. De franchise is vrij simpel, in een alternatieve realiteit heeft Hitler het occulte gebruikt om de doden tot leven te roepen en deze vallen nu massaal de burgers en geallieerde soldaten aan. In de ZA: Trilogy versloeg je als speler Hitler die daarna in de krochten van de hel verdween en alles weer normaal werd... Nou, niet helemaal, want in dit nieuwe deel is het feest nog niet voorbij. Want de zombies en vele nieuwe vijanden zijn terug en is het aan jou als speler om uit te zoeken wat er gaande is en dit te stoppen.

Zoals ik al eerder zei is het verhaal rechttoe rechtaan, net als de gameplay. De zombie-apocalypse is nog niet voorbij en er verschijnen een soort van torens en nieuwe vijanden in diverse soorten en maten. Dus ga je op pad door diverse gebieden die verschillen van stedelijk tot buiten en binnen in bunkers, tunnels en zelfs een dierentuin. Meestal is het van punt a naar punt b lopen en alles wat beweegt af te knallen, maar zo nu en dan is het wat schakelaars overhalen, of zorgen dat bijvoorbeeld een generator werkt en dit geluid trekt weer zombies aan die je kapot knalt. Dit alles is verdeeld over negen hoofdstukken die allemaal weer zijn opgedeeld in vier chapters en elk chapter is gemiddeld op normaal in 20 minuten uit te spelen. Maar hoe hoger de moeilijkheidsgraad, hoe meer zombies er komen en meerdere kogels nodig hebben om neer te gaan, dus ook meer tijd en coördinatie vereist.

Geheel volgens traditie heb je keuze uit een aantal bonte karakters met kleurrijke namen als:
  • Boris The Prisoner.
  • Jun The Volunteer.
  • Karl The Veteranen
  • Shola The Engineer

Dit zijn de gratis standaard karakters en er zijn tijdens het schrijven ook twee premium karakters die je kan kopen en dit zijn:
  • Karl Undercover
  • Hector The Undead Airman

Deze hebben allemaal hun eigenschappen die handig kunnen zijn tijdens het spelen. Daarnaast hebben ze ook de nodige cosmetisch opties (al dan niet gratis) als kleding, emotes, charmes, taunts, et cetera. The usual meuk die je anno 2020 in een game verwacht.

Zombie Army 4: Dead Army is net even anders dan zijn voorgangers. Sure, de bekende Tweede Wereldoorlog wapens zitten er in, wat nieuwe wapens waaronder incendary granaten, heilige granaten en stroomgranaten die verdomd handig zijn om heel erg snel een grote horde undead uit te schakelen. Uiteraard zijn er ook de boobytraps als mijnen en tripwires. Verder is ook de omgeving interactief en kan je door op kleine doelwitten te schieten, bijvoorbeeld een vliegtuigmotor, deze aanslingeren die zombies opzuigt en een rode regen veroorzaakt. Maar mijn favoriet was de zombiehaai die er wat bij hangt tot je hem een lading stroom geeft en hij alles opvreet wat in zijn omgeving loopt of kruipt. Wat ook nieuw is zijn de upgrade kits. In elk zit een upgrade point die je op je wapens kan gebruiken (hiervoor is wel een bepaalt XP level vereist) om deze sterker en sneller te maken. Maar deze liggen wel goed verstopt en zal je goed moeten zoeken om deze te vinden, want de levels zijn nu groter en uitgebreider dan ooit en kan je een hoop ruimtes verkennen en daarbij vallen niet alleen upgrade kits te vinden, maar ook wapen mods die tijdelijk je tegenstanders verlammen of in de fik zetten. Ook zware machinegeweren, een vlammenwerper en de Preacher liggen goed verstop. Het laatstgenoemde wapen is een ouderwetse schootbuks waar je met een goed gemikt schot een hoop zombies tegelijk in stukken kan schieten. Maar het paradepaardje is en blijft het snipen en dit is zover het mogelijk is dikke fun om te doen. Als je maar afstand genoeg hebt kan je mooie lange afstand kill maken, maar veel levels zijn gewoon meer close combat en verruilde ik mijn scope al snel voor overview (dit is mogelijk door op de Xbox One op A te drukken; dan verruil je de scope naar zicht over het wapen zoals je op de screens in deze recensie kan zien) en maakte ik vele kills. Maar de keren dat je een mooi schot op afstand maakt en je ook nog eens de beroemde kill cam ziet inkicken en zombies hun verrotte binnenkant ziet exploderen is iets wat mij nooit zal vervelen en een grijns op mijn gezicht zal toveren.

Deze game heeft een heerlijke beklemmende flow van hordes zombies en een eeuwig gebrek aan munitie en houd deze je continue gespannen. Maar het beste komt deze titel tot zijn recht in de vier player co-op mode waarbij je samen de zombiehordes te lijf gaat. Persoonlijk heb ik de game eerst solo gedaan en later via de multiplayer games gevonden en dat ging vrij rap en zonder lag. Dit heb ik getest voordat de game uitkwam (ik had mijn recensie-exemplaar voor de release) en ook nog even na de release en er zijn op het moment van schrijven genoeg matches te vinden en te joinen.

Grafisch ziet Zombie Army 4: Dead Army er goed uit. Ik had een Xbox One-versie en alle screenshots die je in deze recensie ziet zijn zelfgemaakt. Het kleurenpalet is in het algemeen vrij zacht met hier en daar hele felle kleuren zoals met de stroomwapens die een hele dikke blauwe kleur hebben. Dit alles draag bij aan de heerlijk b-movie achtige vibe van het spel. Ook het geluid is zeer goed, want je hoort de zombies grommen en sissen om je heen en wapens klinken zoals je verwacht en explosies zijn hard en met een behoorlijk bass.