Review: Zombieland: Double Tap (Blu-ray)

RDJ134 25 maart 2020 om 16:56 uur

Alweer zeven jaar geleden kon je hier op Eigenwereld mijn recensie van Zombieland lezen. Een film die in 2009 verscheen en die door zijn unieke stijl, humor en cast de cultstatus heeft weten te veroveren en schreeuwden fans al jarenlang om vervolg. Deze kwam er vorig jaar (we tellen even de mislukte tv-serie niet mee) onder de titel Zombieland: Double Tap en dat is de nummer twee (zie je het verband?) op de lijst met regels die Columbus hanteert om in leven te blijven tijdens de Corona-uitbraak….. ik bedoel de zombie-apocalyps. Sony Home Entertainment was zo aardig om mij dit vervolg op Blu-ray toe te sturen en mijn recensie daarvan kan je nu hieronder lezen.

Als Zombieland: Double Tap begint zijn we net als sinds de vorige release nu ook in dit universum tien jaar verder en zien we hoe de zombies zijn geëvolueerd in drie nieuwe categorieën: de Homer aka domme zombie à la Homer Simpson; de Hawking, een iets snellere zombie die vrij slim is en zich heel erg goed weet aan te passen in zijn omgeving en dit maakt hem heel erg gevaarlijk; en tot slot is er nog de Ninja zombie die heel erg snel en vooral erg stil is en opeens uit het niets kan toeslaan. Later komt er nog een hele nieuwe zombie bij die de bijnaam T-800 heeft en net als de Terminator waarnaar deze is vernoemd bijna onstopbaar is totdat zijn kop kapot is.

De vier hoofdrolspelers van het origineel Tallahassee (Woody Harrelson), Columbus (Jesse Eisenberg), Little Rock (Abigail Breslin, die het meest bekend is als Channel #5 uit de epische serie Scream Queens) en Wichita (Emma Stone) hebben nu hun intrek genomen in het witte huis waar ze een goed zombieloos leven hebben en zich weten te vermaken met alles wat voor handen is. Zo hebben Columbus en Wichita nu een relatie, slijt Tallahassee zijn dagen met kerstvieren (want elke dag is een kerstfeest) en is Little Rock op een leeftijd gekomen dat het kriebelt en ze met leeftijdsgenoten wilt hangen, maar door de groep nog altijd als een klein kind gezien en behandeld wordt. Als Columbus op een stuntelige manier Wichita ten huwelijk vraag gaat het mis, deze vertrekt een dag later met Little Rock en de presidentiële wagen The Beast die door Tallahassee was omgebouwd en voorzien van een groot machinegeweer er bovenop.

Dan verschuift de film een maand later waar Tallahassee en Columbus op zoek zijn naar nieuwe voorraden in een verlaten winkelcentrum en doen dit uiteraard in stijl op Segways. Daar ontmoeten ze het erg domme blondje Madison (Zoey Deutch) die al jaren weet te overleven door zich te verstoppen in een werkende koelcel. Uiteraard is dit liefde op het eerste gezicht en gaat ze mee naar het witte huis waar ze seks heeft met Columbus. Als een dag later een hoop geluid is te horen uit de garage blijkt Wichita terug te zijn om wapens en munitie te stelen, want Little Rock is er vandoor met Berkeley (Avan Jogia), een hippie met wie ze nu onderweg is naar Graceland, en dat is het kasteel van de enige echte koning der koningen en ik quote Tallahassee hier: “Aaron fucking Elvis Presley”.

Tallahassee zijn vadergevoelens voor Little Rock kicken in en besluit hij mee te gaan en dat betekent ook dat Columbus en zijn nieuwe vriendinnetje Madison nu allemaal op road trip gaan. Ik zal je de spoilers verder besparen, maar Graceland is naar de kloten en zijn Little Rock en Berkeley onderweg naar Babylon een grote wapenloze hippiecommune. Maar er is ook nog een grote zwerm T-800's die deze kant opgaan voor een all you can eat hippiebuffet. Ondertussen komt de groep ook nog nieuwe karakters tegen die voor de nodige momenten zorgen. Maar hoe dat zit mag je lekker zelf bekijken.

Zombieland: Double Tap is meer van hetzelfde uit de vorige film maar dan een versnelling hoger, met hier en daar wat rare momenten. Zoals dat de karakters soortgelijke personen tegenkomen die dezelfde trekjes hebben en ik even een ‘uuuh'-momentje had. Maar de humor en vooral de erg grofgebekte Woody Harrelson is heerlijk op dreef en een genot om naar te kijken met zijn gezeur en gekanker op alles wat hem niet bevalt of aanstaat. Waarom we in het begin van de film worden gewezen op drie nieuwe type zombies is een soort van raadsel aangezien ze weinig betekenis hebben in het verhaal en worden overschaduwt door de T-800 zombies. Dat is iets wat beroepszeikerd CinemaSins ook al was opgevallen in deze vol spoilers zittende video, die overigens ook dieper ingaat op plotholes als dat de film zich in hetzelfde universum afspeelt als diverse films waar Harrelson in speelde en dat is wat ze een paradox noemen.

Deze film mag dan niet meer zo sterk en fris zijn als zijn voorganger, maar het is een waardig vervolg die zelfs zijn eigen lore heeft. Want Bill Murray, die in het vorige deel per ongeluk door Columbus gedood werd, heeft zijn eigen benaming gekregen en is in het Zombieland-universum een eigen leven gaan lijden. Sterker, Murray is ook terug als zichzelf om tijdens de after credits scene het fictieve Garfield 3 (hij haat deze franchise omdat hij het filmcontract tekende in de veronderstelling iets heel anders te gaan doen en hier niet onderuit kwam) op de hak te nemen en speaking off, na de eindaftiteling is er ook nog een scène. Allemaal must see dingen.

Over must see gesproken: het beeld is zoals je van een Sony-release verwacht weer messcherp en vol met prachtig details als het gras helemaal in het begin van de openingsscène is fel geel en gedetailleerd met pluizen en alles wat er bij komt kijken. Het roze van Madison haar kleding popt van het scherm, net als vele andere kleuren in bijvoorbeeld het Elvis Hotel of in Babylon waar rood, blauw en geel de boventoon voeren met hier en daar wat neon die je HDTV zijn beeld doet opgloeien. Het geluid komt geheel volgens Sony-traditie in 5.1 DTS-HD Master Audio en klinkt heel erg goed met explosies waarbij het vuurwerk dat je op een bepaald moment hoort echt je subwoofer heel erg lekker aanspreekt, grommende zombies rondom je heen en kogels die om je oren heen vliegen; alles klinkt goed, diep en met veel detail.

Naast de film zijn er ook onder andere de volgende extra's op het schijfje te vinden:
  • Extended Bloopers & Outtakes
  • Deleted Scenes
  • The Doppelgängers
  • A Day with Bill Murray
  • The Rides of Zombieland
  • Rules for Making a Zombie Film
  • Making Babylon
  • New Blood
  • Audiocommentaar

De extra's zijn heel erg leuk om te zien en tikken toch bijna tegen een uur aan. De deleted scenes zijn niet zo heel erg spannend en begrijpelijk waarom deze de eindproductie niet hebben gehaald. De bloopers zijn hilarisch en Bill Murray is puur goud. Oftewel een leuke must see nadat je de film hebt gekeken.