Review: Bad Boys for Life (Blu-ray)

RDJ134 21 juni 2020 om 21:49 uur

Het is alweer 25 jaar geleden dat de eerste Bad Boys-film uit kwam (recensie) en een megahit werd door de gouden combinatie van Will Smith, Martin Lawrence en het actiespektakel dat Michael Bay naar het witte doek bracht. De tweede film uit 2007 was eerlijk gezegd minder en meer een soort van een aaneenschakeling van sketches in plaats van een vaste film. Daarna werd het stil rondom een derde deel die fans heel erg graag wilde. In 2017 zei Martin Lawrence nog dat deze film er nooit zou komen, maar zes maanden later verscheen hij samen met Will Smith in een video om te vertellen dat Bad Boys for Life er aan zat te komen. De film had de pech om uit te komen tijdens de corona-uitbraak en ging dus door naar het Video on Demand-circuit. Maar voor de puristen die genieten van echte beeldkwaliteit is deze nu ook verkrijgbaar op fysieke media als dvd en Blu-ray, van de laatstgenoemde kan je nu mijn recensie lezen.

Als Bad Boys for Life begint zien we hoe Isabel Aretas (Kate del Castillo), die de vrouw is van een inmiddels overleden Mexicaans drugs lord, door een slimme Hannibal Lecter wisseltruc uit een vrouwengevangenis weet te ontsnappen en daarbij hulp krijgt van haar zoon Armando (Jacob Scipio) die de opdracht krijgt om naar Miami af te reizen en daar een paar miljoen dollar van zijn vader op te duiken en een plan in werking zet om iedereen die voor zijn dood verantwoordelijk is te vermoorden.

Ondertussen zien we Mike Lowrey (Will Smith) en Marcus Burnett (Martin Lawrence) door de straten van Miami racen met de politie achter zich aan en lijkt het er even op dat beide helden, waarvan Marcus non-stop zit te klagen en moet spugen, op de vlucht zijn. Eigenlijk hebben ze een escorte naar het ziekenhuis waar Marcus zijn dochter nu zijn eerste kleinzoon ter wereld brengt en hij opa is geworden. Als hij dit ‘s avonds viert in een bar met andere agenten vertelt hij aan Mike dat hij klaar is met het politiewerk en ontslag wilt nemen om te genieten van de rest van zijn leven. Mike, die denkt dat hij nog altijd twintig is, is hier kwaad om want ze hebben het gezegde: We ride together, we die together, bad boys for life. Opgeven is geen optie in zijn ogen, dus moeten ze het in een dronken bui uitvechten en besluiten er een hardloopwedstrijd van te maken en tijdens het rennen schiet Armando vanaf een motor Mike neer die het nauwelijks overleeft. Marcus voelt zich hier heel erg schuldig over en smeekt God om zijn beste vriend te sparen en in ruil zou hij nooit meer geweld gebruiken, wat later in de film meerdere leuke momenten zal opleveren.

De film verspringt dan zes maanden de toekomst in en zien we dat Mike na te zijn ontwaakt uit een coma is gerevalideerd en opzoek wilt naar de daders, Marcus ontslag heeft genomen en nu geniet van de bruiloft van zijn dochter, waar grappig genoeg Michael Bay nog een cameo maakt. Maar Mike is niet te stoppen en wilt zijn baas Howard (Joe Pantoliano, bekend door zijn rol als Cypher in The Matrix en het briljante Momento) niet wilt dat hij zich met het onderzoek bemoeit omdat het Advanced Miami Metro Operations (AMMO) team het onderzoek leidt naar de schietpartij en een shitload aan moorden die nu gaande is waarbij Armando de dodenlijst van hem en zijn moeder aan het afwerken is, en de laatstgenoemde wilt dat Mike eerst moet lijden voor hij hem mag doden. Want er is meer dan één reden waarom Isabel dit wilt en dat zal je later in de film te zien krijgen. Wat volgt is dat Mike op jacht gaat en Marcus er ongewild toch bij betrokken raakt maar door zijn belofte aan God geen geweld meer kan gebruiken en wordt het heel persoonlijk als Howard ook vermoord wordt en Mike en Marcus zich klaarmaken voor een laatste rit om wraak te nemen en afreizen naar Mexico voor een grande finale.

Bad Boys for Life is een zeer waardig deel in de trilogie en niet alleen vele malen beter dan zijn voorganger, maar ook wat duisterder geworden. Het is nog steeds een komedie met hele leuke momenten en stukjes die hilarisch zijn, maar het is hier en daar behoorlijk serieus en hard te noemen wat niet was met de twee voorgangers en ik persoonlijk niet alleen erg gewaagd vindt, maar een hele goede zet voor het publiek anno 2020. De actie is top: shootouts, achtervolgingen met dure auto's en motoren, dikke stunts en het verhaal is heel erg nice met een plotwending die je totaal niet ziet aankomen. Maar ook is het serieus door het feit dat beide karakters in moeten zien dat ze ouder zijn dan dat ze zich voelen en dat de daden uit het verleden je in kunnen halen. Iets wat de gemiddelde kijker niet zal voelen of echt begrijpen, maar als je wat ouder (zoals in mijn geval) bent is dit iets wat je wel degelijk goed zal herkennen.

Het beeld van deze Blu-ray is zoals je verwacht prachtig mooi, en spelen de makers van de film met diverse kleurenpaletten die variëren van prachtige felle kleuren waarbij neon echt een warme gloed op je beeld geeft, en soms wat dof geel en grijs. Dit alles uiteraard met kleine details waarbij poeder en vuurvonken over en door je scherm dwarrelt. Dan zijn er de zonsopgangen, de barrios met hun gekleurde huizen; het knalt echt op je HDTV en dit soort visuele pracht is waar ik gek op ben. Het geluid komt trouwens in het door Sony omarmde 5.1 DTS-HD Master Audio en daar heb ik ook alleen maar lof over. De muziek komt met een hoop bass, de bar uit het begin van de film is levendig met pratende mensen en kroeggeluid rondom je heen te horen. De actiescènes komen goed agressief uit je speakers van je tv of surround (head)set en ook daar valt niks op aan te merken.

Naast de film kan je op dit schijfje ook een aantal extra's vinden zoals:
  • Deleted Scenes
  • Outtakes & Bloopers
  • Ride or Die: Making Bad Boys for Life
  • Partners in Crime
  • Behind The Scenes
  • It's About Damn Time
  • Easter Egg

Dit is een greep uit wat de extra's je te bieden hebben en dat is een leuke kijk achter schermen van deze productie en zo te zien hadden Smith en Lawrence wederom de tijd van hun leven. Dit is uiteraard een must see van een klein uur en dat is tegenwoordig vrij veel.