Review: Monster Hunter 4K Ultra HD Blu-ray

RDJ134 24 augustus 2021 om 15:49 uur

De Monster Hunter videogame franchise loopt alweer sinds 2004 mee en zijn er in de loop der tijden animeseries en comics verschenen. Dus een film was onvermijdelijk en deze kwam er ook vorig jaar en was van niemand minder dan Paul W.S. Anderson die we allemaal kennen van de Resident Evil-films en de culttitel Mortal Kombat uit 1995. Zoals echte fans weten zijn deze films nou niet echt hoogstandjes te noemen, maar hebben wel gemeen dat ze altijd zeer vermakelijk zijn. Sony Home Entertainment was zo vriendelijk om ons de 4K Ultra HD-versie te sturen en daarover ga ik je nu alles vertellen.

Als Monster Hunter begint zien we een oud galjoen (een schip uit de 16e eeuw) door de woestijn van de ‘New World' varen met aan boord een bont gezelschap hunters. Deze worden aangevallen door een ‘Diablos'-monster die onder het zand leeft en hierdoor valt er een persoon (Tony Jaa die bekend is bij liefhebbers van Aziatische actiefilms) overboord en ziet zijn vrienden verdwijnen. Dan verplaatst de film naar onze wereld waar we zien hoe een groep rangers van het Amerikaanse leger onder leiding van kapitein Natalie Artemis (Milla Jovovich, bekend van de Resident Evil-films en het legendarische The Fifth Element uit 1997) op zoek zijn naar in een woestijn verdwenen eenheid.

Tijdens de zoektocht komen ze langs een rij rare oude stenen die opgloeien als er opeens een hele heftige storm uitbreekt en de groep teleporteert naar de New World, alleen hebben deze soldaten dit niet door totdat ze de vermiste eenheid vinden die door verbranding om het leven zijn gekomen en worden aangevallen door een Diablos die hun voertuigen onklaar maakt en twee doden vallen, waarna de groep de veiligheid zoekt in een rotsformatie. Alleen is dit van korte duur en worden deze al snel aangevallen door Nerscyllas, dit zijn een soort van spinachtige wezens die een giftige angel hebben om hun prooi te verdoven. De groep is geen partij voor dit geweld en wordt tot overmaat van ramp Artemis ook nog eens gestoken met gif en raakt buiten westen.

Als deze wakker wordt, bevind ze zich in het nest van de Nerscyllas die haar teamleden hebben voorzien van eieren in hun lichaam en andere als voedsel hebben hangen. Als ze weet te ontsnappen komt ze The Hunter tegen die we in de intro van de film overboord zagen vallen, die nu zichzelf staande probeert te houden op de rotsformatie en overdenkt te ontsnappen. Ondanks de verschillen en taalbarrière weten beiden (door chocolade) een pact te sluiten om te ontsnappen aan de Nerscyllas en de Diablos die zich ophoud rond de rots en hun weg vervolgen naar een toren in de verte waar de storm rondom heen lijkt te hangen en dit is een portal waar de New World overbrugt naar onze wereld. Onderweg komen ze vele monsters en de hunters van het galjoen tegen en werkt de film zich naar een spannende grande finale toe waarbij de monster Kaiju Wyvern de toren bewaakt en er alles aan doet om het gezelschap tegen te houden.

Ik zeg het niet snel, maar deze film is behoorlijk simpel te noemen. Alle militairen op Milla Jovovich na die met Tony Jaa samen op pad gaan naar de enige uitweg en daar tussenin zitten een shitload aan monsters die hen naar het leven staat. Gooi hier nog wat grappen bij die leunen op de taalbarrière en de bijbehorende misverstanden en dat is de film in een notendop. Qua verhaal behoorlijk matig, maar qua actie en de kaiju monsters blinkt deze film uit. De special effects zijn echt top en komen zeer geloofwaardig over, zo erg dat het soms echt misselijkmakende is. Alleen dat al maakt het de film waard om te kijken. Te bezitten is natuurlijk een ander verhaal, maar met een Paul W.S. Anderson weet je wat je krijgt en daar is een markt voor en precies voor deze groep is de 4K Ultra HD een must have. Want dit beeld ziet er echt gruwelijk mooi uit. Details op de vele monsters, of dit nu groeven zijn op de hoorns of de tanden en ogen; het ziet er prachtig mooi uit. Net als de kleuren, in de eerste twee acts van de film is alles wat dof van kleur, maar tegen het einde aan komt Artemis en The Hunter in een oase aan en die is zeer kleurrijk en dat spat ook af van je scherm. Net als het gevecht in de toren waar donker en felle kleuren goed samenkomen is een streling voor het oog.

Het geluid komt in Dolby Atmos en deze zal je zeker niet teleur stellen, want dit is op en top genieten van de vele explosies die komen met een goede diepe harde bass, tikkende pootjes van de Nerscyllas en hoor je de Wyvern over je heen vliegen. En wanneer deze vuur spuugt, worden alle kanalen vol gebruikt en dat is voor liefhebbers als mijzelf genieten geblazen. Dit samen met de lekkere muziek draagt goed bij aan de filmervaring en daarom niks dan lof hiervoor.

Naast de film staan er op het schijfje ook onder anderen de volgende extra's:
  • The Monster Hunters
  • Monstrous Arsenal
  • For the Players Game to Screen
  • Deleted Scenes

Eerlijk gezegd allemaal niet heel erg spannend, maar bijvoorbeeld de Monstrous Arsenal gaat dieper in op de wapens in de film. Want deze zijn zeer trouw aan de videogames en zijn altijd groot en gemaakt van wat lijkt op bot. Voor de gamers is For the Players een must see en vertelt Paul W.S. Anderson je over zijn liefde voor de franchise, de kleding en andere keuzes die hij gemaakt heeft.