Review: Dances with Wolves (Blu-ray)

RDJ134 2 oktober 2021 om 20:35 uur

In 1990 maakt de Amerikaanse acteur Kevin Costner zijn regiedebuut met de film Dances with Wolves. Die gelijk een mega succes werd en bij de Oscars werd beloond met maar liefst zeven gouden beeldjes en daarna vele andere prijzen en nominaties in de wacht sleepte en tot op de dag van vandaag nog altijd zeer geliefd is. En dat is niet zonder reden, want het is prachtig mooi op verschillende niveaus. Recent is deze film verschenen in zijn theatrical version op Blu-ray en daarover kan je nu alles in mijn onderstaande recensie lezen.

Dances with Wolves start in 1863 tijdens de Amerikaanse burgeroorlog die toen in volle gang was en maken we kennis met John J. Dunbar, die eerste luitenant is en bij The Union vecht tegen het zuiden wat we kennen als de Confederatie. Dunbar raakt tijdens de slag van St. David's Field in Tennessee gewond aan zijn voet en tegen amputatie aankijkt en dit niet wilt en liever zijn dood tegemoet gaat in een all guns blazing einde. Alleen loopt dit anders dan hij verwacht en is hij een afleiding die de Union nodig heeft omdat de zuiderlingen gefocust zijn op Dunbar en letten deze even niet op hun tegenstander die daar gretig gebruik van maakt en de slag zo naar hun hand weten te zetten.

Dunbar daarentegen overleeft zijn verkapte zelfmoordactie en krijgt nu van zijn meerdere niet alleen de medische zorg voor zijn voet, zodat hij deze kan behouden, maar ook zijn paard Cisco op wie hij reed en een keuze voor een nieuwe post. Waarbij hij kiest voor de Western Frontier oftewel het laatste stukje ongerepte natuurgebied dat werd beschouwd als het wilde westen waar de moderne industrie en beschaving nog niet is gearriveerd.

Eenmaal aangekomen ontdekt hij dat de eenzaamheid daar zijn tol kan eisen zoals op zijn majoor met de naam Fambrough die zelfmoord pleegt. Het duurt dan ook niet heel erg lang voor Dunbar kennismaakt met zijn ‘buren', de Sioux indianen, over wie hij wilde verhalen heeft gehoord die niet waar blijken te zijn, ondanks dat proberen zij zijn paard Cisco te stelen en zoekt Dunbar hun kamp op om daar dialoog aan te gaan en dit is ook iets wat hem lukt. Sterker, hij leert hun levenswijze en respect voor de buffel en de natuur te adopteren en dit is wat hem zelfs een van hen maakt en hem de titel Dances with Wolves geven.

Uiteraard is de aankomst van The Union-soldaten onvermijdelijk en wordt Dunbar door het leger als een verrader gezien en lijdt dit tot een confrontatie met de Sioux. Helaas heeft de geschiedenis ons geleerd dat deze aan het korte einde hebben getrokken en dat zie je ook terug in het einde van de film.

Ik zie je nu denken, dank je RDJ voor de recap van de film die ik nu niet meer hoef te kijken, maar ik heb er een hoop details voor je uitgelaten en valt er nog in de drie uur dat deze film duurt een hele hoop te zien. Want deze film is prachtig in zijn verhaal en vooral hoe visueel deze film gebracht wordt met prachtige wide shots van de prachtige natuur en de razende buffels, maar vooral het indiaanse volk die voor de toen moderne mens als minderwaardig en gevaarlijk werd gezien en die meer respect hadden voor het leven en de natuur dan wie dan ook. Deze film zet je aan het denken, want nog altijd is de mensheid bezig met het respectloos vernietigen van zijn eigen leefomgeving en de planeet waar we op leven en staat de huidige ‘moderne mens' behoorlijk vijandig tegen alles wat vreemd of anders is zonder open te staan voor wederzijds begrip.

De eerste keer dat ik de film begin jaren negentig zag, verwachte ik een western film à la The Wild Bunch (1969) en viel deze dan ook tegen, ondanks dat ik het redelijk kon waarderen. Nu ik de film decennia later opnieuw (en op een grote tv) heb gezien, ben ik echt weggeblazen door hoe mooi en belangrijk deze wel niet is. Het is ook niet voor niks dat Dances with Wolves is opgenomen in de National Film Registry voor preservatie voor de volgende generaties. Ook is Kevin Costner een erelid geworden van Sioux Nation die hem op die manier wilden bedanken voor het tonen van hun levenswijze, gebruiken en geschiedenis.

Het beeld van deze Blu-ray is zeer goed, kleurvol en knallen de details van je scherm af. Denk hierbij aan gezichtsverf of blauw die fel van kleur is tot stof en vuurdeeltjes die ronddwarrelen en uiteraard de haren op vachten. Het geluid, dat komt in 5.1 DTS HD, is niks slechts op aan te merken en in de korte actiemomenten knallen de kogels letterlijk om je oren maar was voor mij de horde buffels tijdens de jacht het hoogtepunt van geluid, wat heel rustig rommelend in de verte begint en steeds harder en dieper wordt met zijn trillingen. Ook de natuurlijke omgevingsgeluiden plaatsen je middenin het moment. Dat soort dingen maken mij als filmliefhebber heel erg blij.