Review: FIFA 22

RDJ134 11 oktober 2021 om 01:31 uur

Net als de dood en belasting is het onvermijdelijk dat er al decennialang ieder jaar een nieuw deel van FIFA op je ligt te wachten. De franchise van Electronic Arts, die zijn hoogte- en dieptepunten heeft gekend, maar door het overlijden van Pro Evolution Soccer (die tegenwoordig door het leven gaat als eFootball) totaal geen concurrentie meer heeft en zelfs zijn eigen eSport leagues heeft waarin spelers van echte clubs tegen elkaar uitkomen. Recent verscheen FIFA 22, waarin we wederom aan slag konden met alle topvoetbalclubs uit ons land en daarbuiten. Dus de grote vraag is nu: is het ook je geld waard?

FIFA is een voetbal game (DUH!) die je helemaal geweldig vindt of simpelweg een bloedhekel aan hebt omdat het lijkt of je elk jaar weer hetzelfde speelt. Wat eigenlijk ook wel zo is, en toch ook weer niet. Met deze uitspraak begeven we ons in het voetbaljargon, want zo'n uitspraak had van Johan Cruif kunnen zijn. Anyway, wat kan je verwachten van FIFA 22? Nou, een hele hoop, want er is voor iedereen wel wat aanwezig: diverse spelmodi die je meenemen tegen de CPU, andere spelers online en uiteraard het spelen op de bank met een vriend of vriendin. Want dat is voor mij nog altijd het meest leuke aan dit soort sportgames, en in dit geval was het mijn broertje die een dag voor de release gezellig langskwam om deze titel te spelen en de tijd voorbijvloog voordat we er erg in hadden.

Het magische woord voor de game is Hypermotion en dit houdt in dat de spelers en de bal zich meer realistisch gedragen en de gameplay er ook veel realistischer uit ziet. Waarbij je ook een stuk serieuzer gaat spelen, hoewel de AI van het spel soms rare dingen deed en heb ik zelfs een bal door de keeper zijn borst zien gaan, maar er is als ik dit schrijf een grote patch onderweg die dit en andere kleine en grote problemen zal gaan oplossen. Maar over het algemeen speelde het naar mijn ervaring heerlijk weg en begon snel, alweer, nog even één wedstrijdje spelen te veranderen naar oh, kut het is alweer vier uur in de ochtend geworden. Wat voor mij altijd een goede graadmeter is voor een game, want dat betekent dat ik er helemaal in op ga en dat is voor mijn doen vaak uniek te noemen.

Wat heeft FIFA 22 voor je te bieden? Een hoop, zoals:

• Career Mode: Bouw je eigen team van de grond af aan en coach je spelers naar de top. Hierbij kan je echt een shitload aan dingen aanpassen en tweaken.

• FIFA Ultimate Team (FUT): De veelbesproken modus die veel stof heeft doen opwaaien door de aandacht die het trok bij de kansspelautoriteit door zijn zogenaamde gokelement van de packs die je kon kopen en waar ook op gegokt werd. Deze heeft nu een preview optie gekregen en wat je daarvan vindt is aan jezelf; je kan er geld aan uitgeven of niet. Maar het is fun om je eigen dreamteam te bouwen en te spelen met grote iconen.

• Volta: Deze optie neemt je mee naar diverse trapveldjes over de wereld, en dit is waar bijna alle grootheden ooit onder aan de ladder begonnen. Hier kan je dus een potje straatvoetbal doen en daarbij heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om Signature Abilities in te stellen, voor geprogrammeerde aanvallen die het allemaal net even makkelijker maken. Dit viel me behoorlijk tegen en was saai, want als fan van de oude FIFA Street-titels (serieus, breng dit terug) hoopte ik toch wel op vele opties en mogelijkheden voor een lekker potje aka Panna JWT!

Dan komen we bij het volgende punt aan, namelijk de graphics. Deze zijn goed te noemen, maar oogde voor mij (Xbox-versie) een beetje glad en was toch wel even iets waar ik aan moest wennen, maar voor de rest is het zeker niet dat je chloor in je ogen wilt gieten omdat het er totaal niet uitziet. Ik zag met een rondje Google dat er meer mensen over klagen, maar goed, ik speel ook games uit 1980 en ben niet een echte graphicshoer te noemen. Dus pin me er niet op vast.

Het geluid van deze game is zo lekker; het publiek dat inhaakt op je acties, zingen, trommelen en een bak sfeer veroorzaken waar menig echte voetbalfan nog iets van kan leren. Ikzelf speel altijd met een Plantronics RIG 400HX (recensie) headset die tegenwoordig onder Nacon in plaats van Plantronics worden verkocht. Met deze headset krijg je het gevoel echt in een stadion te zitten en hierdoor word je nog veel verder in de game-ervaring opgezogen. Ook de EDM pompte lekker door de headset en speakers van mijn tv en dat mag ook wel even gezegd worden.