Review: Teufel Cage Gaming Headset

RDJ134 10 december 2021 om 01:21 uur

Al sinds de vorige eeuw speelde ik altijd met een headset (of zoals boomers als mijzelf zeggen: een koptelefoon) mijn pc-games. Sinds 2016 is dit ook met mijn consoles het geval en wil ik eigenlijk nooit meer anders spelen, omdat het geluid je op deze manier veel meer inleeft in het spel. Of dit nu gaat om weerseffecten, voetstappen van je tegenstanders of om PTS op te lopen met je favoriete first person shooter als de kogels om je oren vliegen of explosies je trommelvlies doen trillen: de beleving is intenser dan ooit tevoren. Het is dan ook niet vreemd dat er een grote markt is ontstaan rondom gaming headsets die je ook nog eens per systeem kan aanschaffen en komen met een verschillend prijskaartje. Maar er zijn er ook die je op je consoles én de pc kan aansluiten en één daarvan is de Cage Gaming Headset van Teufel. Deze mocht ik recent ontvangen voor een recensie en ga ik je nu alle voor- en nadelen vertellen die deze koptelefoon heeft.

Zoals altijd met dit soort producten kijk ik naar de doos en de inhoud hiervan, want dit is meestal een hele goede graadmeter voor wat je kan verwachten. De Cage komt in een goede stevige doos met daarin: de headset (DUH!), een USB-kabel, een 3.5mm jackplug kabel en twee handleidingen waarvan één in het Duits en de ander in het Engels. That's it, niks meer of minder en dus vrij basic en daar is dan ook helemaal niks mis mee.

Het eerste wat mij opviel is hoe ongelofelijk mooi deze headset er uitziet, het heeft iets industrieels over zich en daar bedoel ik mee dat het er rauw en grof uitziet en als je het oppakt ook enig gewicht heeft. De meeste gaming headset (ik heb er nu vijf als ik dit artikel schrijf) zijn bijna allemaal van goedkoop plastic en voelen niet alleen cheap maar ook heel erg licht aan. Don't get me wrong: het is niet dat als je de Cage opzet je een nekhernia oploopt, want het frame is van aluminium en de hoofdbeugel is verstelbaar zodat deze zeer comfortabel zit voor mensen met een klein of groter hoofd. Deze headset is over-ear en dat betekent dat de ‘cups' aka schelpen (die heel erg zacht zijn) helemaal over je oren heen gaan en je zo afsluit van alle omgevingsgeluiden, waardoor je volledig kan concentreren op je game of je muziek, films of andere mediabronnen, maar daar kom ik zo nog verder en uitgebreider op terug.

Na de unboxing van de headset is het tijd om keuzes te maken, want waar ga je de Cage voor gebruiken? De pc of de console. Aangezien ik het meeste speel op de Xbox One X was dit mijn eerste keuze. Dus de microfoon ingeplugd (kan maar op één manier) en de 3.5mm jackplug kabel in de controller en tijd voor de eerste game en dat was Call of Duty: Vanguard (recensie). En daar was probleem numero uno: geen geluid... en de instellingen stonden nog op Dolby Atmos van mijn Plantronics RIG 400HX (recensie) en dat is iets wat de Cage niet ondersteunt aangezien deze voor de consoles in stereo komt. Maar geen nood, er is nog iets wat Windows Sonic heet en overigens ook in de Windows 10 & 11 aanwezig is. Windows Sonic is een technologie die van stereogeluid een semi-surround maakt en in mijn ervaring werkt dit vrij goed.

Na de kleine aanpassing was het tijd om te gamen en dat ging eerlijk gezegd heel erg lekker. Het geluid is glashelder en erg vol van details. Kogelinslagen, rammelende motorgeluiden van tanks: het klinkt vol en strak zoals het hoort. Maar de bass van explosies waren voor mijn smaak ietsje aan de zwakke kant, want ik ben toch wel net even iets zwaarder gewend en ik kan je nu al vertellen dat dit ligt aan de kant van de Xbox zijn output, want op de pc met gamen en muziek knalt de bass vol uit de 40mm lineair HD drivers die de Cage rijk is. Nu hoor ik je al denken: “ja, maar RDJ, je moet ook in de game zelf naar het audiomenu gaan voor aan te passen”; je begrijpt uiteraard wel dat ik dat gedaan heb. Ook met titels als Grand Theft Auto V (recensie), Rainbow Six: Siege (recensie) en Battlefield 4, die leunen op veel geluid, was het net alsof de bass er niet uit wilde komen. Wat ik onwijs jammer vind, maar ik zal je eerlijk vertellen dat als je meer om detail dan bass geeft tijdens het gamen deze headset prima in orde is.

Toen was er probleem nummer twee met de Xbox en deze headset, namelijk de mic. In-game en in een party met vrienden leek het wel of de microfoon niks deed, dus in eerste instantie dacht ik nog dat ik deze verkeerd geplaatst had. Dat was niet zo, want met testen op de pc deed die het wel. Dus ging ik even op speurtocht en kwam op de website van Teufel zelf uit, waar te lezen was dat voor de Xbox One en PlayStation 4 een speciale Y-adapter nodig is om het geluid te splitsen. Deze hulpstukjes kosten je al heel erg snel tussen de 8 en 20 euro, ligt er aan bij wie je het bestelt of hoeveel waarde je aan goede kwaliteit stelt. Dus dat was voor mij echt een teleurstelling dat dit niet out of the box werkte voor een allround gaming headset.

Dus werd het tijd om de headset eens verder en uitgebreider te testen en begon ik met de telefoon (Samsung Galaxy S4 Mini) waar ik de nodige streamingdiensten en de mp3-speler Musicolet op heb staan. Hier was gelijk te horen hoe ongelofelijk goed deze headset is; de bass kickte lekker met de tracks van Opgezwolle, The Prodigy, Underworld en vele andere bekende en minder bekende artiesten. Het geluid is glas- en glashelder en nergens gaat het over zijn nek. Ook het bekijken van YouTube-video's en live concerten zoals die van André Hazes klinken super.

Volgende stap was de PlayStation Vita, de toch wel redelijk hard gefaalde handheld van Sony die een hoop potentie had en nooit de eer heeft gekregen die het verdiende. Wat ga je dan spelen? WipEout 2048 (recensie) vanwege een bak aan geluid die het heeft met zijn voertuigen, explosies en snoeiharde housemuziek. Daarnaast heeft dit spel ook een hele grote stereospreiding en dat was ook goed te horen. Helder geluid met een lekkere bass die van links naar rechts door de oortjes van de Cage gaat. Verder heb ik de headset via de 3.5mm jack gestopt in meerdere devices als tablets, handhelds en een cheap ass Android-box. Overal kwam goed geluid uit en was het tijd om te gaan voor de ultieme test: Master Race PC.

Hoewel master race op mijn PC niet meer van toepassing is aangezien mijn Nvidia-videokaart eerder dit jaar is overleden en ik het moet doen met de onboard graphics van mijn moederbord en dat limiteert mijn testen behoorlijk, maar gelukkig kon ik met een beetje creatieve handelingen toch nog het nodige testen. Nu kan je de 3.5mm jack gewoon in je PC of geluidskaart steken en dan krijg je zeer goed stereogeluid uit je systeem en in je oren. Maar als je de Cage aansluit via de USB-kabel begint het feest pas echt, want de Cage heeft een ingebouwde geluidskaart die gelijk de kwaliteit een behoorlijk stuk hoger legt en 7.1 Surround ondersteuning heeft en dat is een standaard in de videogames van tegenwoordig en dit is wat je uiteraard wilt als pc-gamer. Hiervoor is de Teufel Audio Software nodig om het geluid van de Cage optimaal te benutten en het onderste uit de spreekwoordelijke kan te halen.

Na het installeren is een reboot van de pc (ik testte dit met Windows 10) was het opstarten van de software en de headset inprikken. Hierdoor opent een paneel met een shitload aan instellingen die ik je niet allemaal ga uitleggen, omdat deze vaak complex of juist voor de hand liggend zijn. Belangrijkste is het dashboard, hier kan je uit verschillende profielen kiezen voor het soort games wat je speelt en denk hierbij aan shooters, RPG, racing en meer, maar ook kan je een custom profiel samenstellen en kiezen uit verschillende instellingen voor je muziek en het bijbehorende genre als rock, electronic, hiphop, et cetera. Ook zijn er instellingen voor het kijken van films en meer.

Verder is het mogelijk om je surround in te stellen qua bereik en breedte, hotkeys toewijzen aan je multifunctieknop die standaard staat op het instellen van verschillende lichtsterktes van het Teufel-logo op je headset, maar via deze software is het dus ook mogelijk om andere functies op de pc toe te wijzen. Ik was tevreden met de default en ben hier dus afgebleven, maar ik kan me goed voorstellen dat sommige mensen hier andere opties op willen ‘plakken'. De instellingen van de microfoon heb ik ook default gelaten, want via Skype en Discord werkte dit prima en konden mensen mij glashelder en duidelijk verstaan. De opties die de software heeft is onder andere het vervormen van je stem en dat is niet alleen erg irritant voor je medespelers of gesprekspartners, maar in mijn ogen voegt het verder niks toe.

Maar goed gaming, hoewel ik geen top end pc heb, kon ik wel de wat simpelere games die surround geluid hebben spelen en dit klinkt verdomd lekker; vol geluid met details van alle kanten en een bass die heerlijk kickte, hoewel ook dit een kwestie van instellen naar eigen smaak is via de software. Ook met emulatie van PlayStation en Dreamcast die allemaal games met surround hebben klonk het echt strak en duidelijk waardoor ik helemaal op werd gezogen in de gameplay en even alles om mij heen deed vergeten. Sterker, me boodschappen werden bezorgd en ik hoorde niet eens de deurbel, tot ik de bezorger voor me raam zag staan. Oops.

Toen ik eenmaal in de ban was van het geluid wat deze Cage Gaming Headset te bieden had wilde ik er uiteraard ook muziek mee beluisteren op de pc. Te beginnen met de bekende streamingdiensten en de Foobar 2000, een mp3-speler die er op het eerste gezicht basic lelijk uitziet, maar die helemaal modulair is en ook aan te passen naar je eigen smaak met een prachtig mooie spectrum analyzer en een shitload aan opties en instellingen. The Chemical Brothers 2019-album No Geography heeft zoveel percussie, drums en basslines en is prefect om de Cage naar zijn limieten te pushen. Even in het softwarecentrum de instelling op muziek/electronic gezet en fookin' hell ik was weggeblazen door het brede geluid dat door me oren binnen kwam en moeilijk is te beschrijven, maar voor mij was het dicht tegen perfectie aan en dat is iets wat je mij niet snel hoort zeggen. Vele albums later was het tijd om naar YouTube te gaan en met alle tracks van de afgelopen 5 jaar krijg je hele dikke kwaliteit en ook hier werd ik niet teleurgesteld. Metallica's Nothing Else Matters hoorde ik een kuchje en een deur open en dicht gaan, de instrumenten rondom me heen en leek het wel of de zanger en de band hier bij me in de kamer zaten, iets wat mij ook opviel met andere artiesten. Het klinkt zo vol en ruimtelijk dat ik je kan zeggen dat ik nu opeens heel anders naar muziek ben gaan luisteren, het is alsof ik doof ben geweest en opeens weer kan horen.

Maar, er was meer en dat is de filmoptie. En hoe kan je die beter testen dan met... Star Wars-trailers, The Mandalorian en The Book of Boba Fett. Ze knallen door de headset (en ik begin in herhaling te vallen) met zuiver strak geluid en een heerlijk bass zoals je die ook in de bioscoop ervaart, on-fooking-gelofelijk. Toeval wil dat ook de tweede trailer van The Matrix: Resurrections verscheen en wow, serieus WOW. Ook nog even een Blu-ray en Disney+ gecheckt via de pc en wederom geen straf om naar te luisteren. Maar goed, je begint wel te begrijpen dat het geluid zeer goed is.