Review: Tom Clancy's Rainbow Six: Extraction

RDJ134 22 januari 2022 om 16:56 uur

In 2018 verscheen voor Tom Clancy's: Rainbow Six Siege een kort season event met de naam Outbreak en konden we als speler kennismaken met een buitenaardse parasiet die de naam Chimera had. Deze was met de Russische Soyuz-capsule neergekomen in New Mexico en verspreide zich razendsnel en moest jij met een team van operators (waaronder twee nieuwe) dit solo of in teamverband uitroeien en tot een goed einde brengen. Dit event werd zo goed ontvangen door spelers wereldwijd, dat Ubisoft besloot om hier een standalone titel van te maken die oorspronkelijk Tom Clancy's: Rainbow Six: Quarantine zou heten, maar vorig jaar is veranderd naar Extraction en dat is niet zo vreemd gezien de hele corona-uitbraak mensen in quarantaine heeft gezet.

Als we beginnen met Tom Clancy's: Rainbow Six: Extraction is de Chimera terug en hierdoor zijn diverse locaties zoals New York City, San Francisco en Nome, Alaska nu betiteld als Containment Zones waar het virus de baas is. Ondertussen is het Rainbow Exogenous Analysis and Containment Team (REACT) opgezet om deze dreiging te onderzoeken en te neutraliseren. Dit team bestaat uit verschillende operators uit diverse landen en hierdoor maken we kennis met een aantal nieuwe en oude bekende karakters die allemaal hun eigen skillsets met voor- en nadelen hebben. Daar komen we zo op terug.

In tegenstelling tot Tom Clancy's Rainbow Six: Siege (recensie) is dit geen PvP (Player vs Player) maar een PvE (Player vs Enviorment) titel waarbij je alleen, of beter met een volledig team van vier spelers, speelt. Zo'n team zal je hard nodig hebben, hoewel ik ook meerdere missies solo heb gespeeld. Iets waar de game het makkelijker maakt voor je, door bijvoorbeeld wat minder vijanden te geven, want hoe meer teamleden hoe meer tegenstanders.

Voordat ik je meer ga vertellen over de gameplay ga ik je eerst vertellen over de ranking systemen die er zijn. De eerste waar je mee te maken krijgt is de ‘Milestone' en door missies (Incursions) te completen krijg je punten die het systeem levelt en zo open je niet alleen nieuwe gebieden, maar unlock je ook operators en tech (granaten, drones, armor en andere gadgets) die je weer iets sterker maken en je steeds beloont hoe meer punten je verdient. Nu komt het addertje onder het gras: verlies je of blijft je operator achter in het missiegebied dan worden er punten afgepakt en je in rank teruggezet tot je de desbetreffende operator weer bevrijd hebt en dan krijg je de verloren punten weer terug en hierdoor kijk je wel uit om als een Rambo te spelen.

Dan is er het leveling systeem van je Operators. Tijdens het spelen verdien je punten met je karakter die hierdoor sterker wordt doordat er Advancements unlocken die een maximaal hebben van tien, en niet alleen wapens maar ook perks als snelheid, meer magazijnen of extra armor oplevert. Waardoor je karakters veel beter tot zijn recht komt.

De gameplay is als volgt: je start een game (solo of met vrienden of vreemden) waarbij je de keuze hebt voor een gebied die je tot je beschikking hebt en als voorbeeld haal ik de eerste aan en dat is New York. Deze is opgedeeld in drie secties: Monlith Gardens, Liberty Island en Police Station. Kies je bijvoorbeeld Monlith Gardens, dan is deze weer opgedeeld in drie ruimtes. De eerste is vaak een makkelijke opdracht, de tweede moeilijker met meer vijanden en meer punten en de derde is behoorlijk pittig waarbij alles en iedereen je na het leven staat en je heel erg goed moet spelen om het te overleven en een extraction op te roepen en het spel tot een goed einde te brengen met grotere XP-score.

Doe je dit namelijk niet en gaat je operator neer, dan zal deze in een speciaal schuim gehuld worden totdat deze bevrijd wordt en dat is gewoon in de volgende missie en net zo lang tot het je lukt. Het mooie aan deze game is dat je van tevoren nooit weet wat voor missie je krijgt want er zijn namelijk missie objectives die continue veranderen en elk spel telkens weer anders is. De ene keer is het één van de velen vijanden gevangen nemen of juist in stealth uitschakelen of Chimera-nesten saboteren, bommen of zenders plaatsen, et cetera. Er zijn bij schrijven nu 13 objectives die allemaal een stevige uitdaging zijn, plus een goede random factor voor de variatie. Je moet ook goed nadenken welke operator je wilt gebruiken voor de klus, want allemaal hebben ze hun voor- en nadelen die je kan toepassen op verschillende operaties.

Eenmaal gekozen zit je in een gebied met je team of jezelf en is je wapen uitgerust met een infraroodlamp waarmee je vijanden door de houten muren kan zien in een soort van X-ray. Elke missie heeft een tijdslimiet van 15 minuten per ruimte en is het aan jou hoe ver je wilt gaan. Breng je drie missies tot een goed einde, dan krijg je dikke punten en gaat alles vrij snel met ranken. Speel je het safe met één of twee, dan krijg je minder, maar je overleeft wel de dag om later terug te keren. Ben je overigens te veel health kwijtgeraakt dan word je even op pauze gezet en word je gedwongen met een andere operator te spelen. Kun je de missies tot een goed einde brengen dan levert dit weer HP (Health Points) op en voor je het weet is je favoriete karakter weer terug. Speaking off...

Ook de muurversterkingpanelen zijn terug en die leken me eerst vrij nutteloos maar bleken soms heel erg handig te zijn. Als je bijvoorbeeld een bom moet plaatsen of een gebied moet verdedigen is het erg verstandig om de deuren te sluiten en de muren te verstevigen zodat je de Chimera even tijdelijk buiten de deur kan houden en makkelijker kan bevechten. Wat uiteraard spannende momenten oplevert.

Het klinkt allemaal verwarrend en dat is het zeker ook in het begin als je niet goed weet hoe dingen werken en wat je precies moet doen. Hierdoor zal je zeker in rap tempo Operators verliezen (pro tip: probeer zoveel mogelijk ruimte tussen jou en je tegenstanders te houden) en alle duivels uit de hel vloeken. Althans, zo ging het hier. En al helemaal als je speelt met mensen die het ook niet snappen of totaal niet snappen hoe je in een team moet spelen en die dan sneuvelen door hun domheid of erger jouw operator down laten gaan. Ik heb zelf even een tijdje solo op het laagste niveau gespeeld en zo karakters naar level 10 gebracht en toen ik door had dat deze sterker werden en betere unlocks kregen ik ook veel sterker werd en veel langer en beter stand kon houden tegen de hordes Chimera die op mij afkwamen en dit kwam ook beter tot zijn recht in team play op een hoger niveau.

De gameplay is zo intens; je krijgt je missies en selecteert een operator en dan is het vijandelijk gebied in met heel rustig en toch snel bewegen, kijken om de hoeken en plafonds en vooral goed luisteren want door Dolby Atmos is het onwijs beklemmend en hoor je enge geluiden rondom en boven je wat bijdraagt aan een hele spannende ervaring die je op het randje van de je stoel of bank zal houden. Vaak hoor je de nesten (die we aambeien noemden) met hun typische geluid als je een ruimte betreed en is het kapot maken of schieten. Deze nesten spugen verschillende soorten vijanden uit van simpele grunts tot een soort insecten die kunnen exploderen. Nu is geen enkele missie hetzelfde en zal je nooit vijanden of doelwitten op dezelfde plekken aantreffen en hierdoor is elke keer dat je speelt een nieuwe uitdagende ervaring en daar hou ik van.

Het geluid is een groot onderdeel van de gameplay en sfeer. Uiteraard klinken de explosies met een dikke bass, net als de schoten die steeds verschillen door de omgevingen waar je jezelf in bevindt. Zit je binnen dan klinken ze intensers en doffer dan bijvoorbeeld buiten waar het weer scherper en ruimtelijker klinkt. Zoals altijd heb ik m'n oude vertrouwde Plantronics RIG 400 HX met Dolby Atmos gebruikt, waarvan je mijn recensie hier kan lezen en ik kan je deze headset die onder het Nacon-label door het leven gaat, nog altijd blindelings aanraden.

Uiteraard wil het oog ook wat en visueel is deze titel ook prima in orde. Deze oogt identiek aan Tom Clancy's Rainbow Six: Siege, maar dan met net iets meer details. Dit is goed te zien aan de operators en hun kleding en de vele gebieden waar je doorheen vecht; of dit nu een luxe hotel is in New York of een typisch Amerikaans stadje in Alaska of een lanceerbasis. Alles ziet er netjes en verzorgd uit. Ook kunnen, net als in Siege, de meeste muren en vloeren kapot worden geschoten of worden opgeblazen. Sterker, soms als je een granaat of een ander explosief af laat gaan zal de drukgolf glas of hout en zwakke punten vernielen en dat is zo badass om te horen en te zien. Vaak had ik impactgranaten bij me en als ik echt moest vluchten gooide ik deze tegen houten muren aan om zo een vlucht weg te creëren.