Review: The Green Knight (Blu-ray)

RDJ134 8 februari 2022 om 01:50 uur

Als het op Engelse legendes aankomt dan heeft iedereen wel eens gehoord van Koning Arthur en zijn ridders van de ronde tafel en zijn legendarische zwaard Excalibur. Maar minder bekend is het verhaal van zijn neef Gawain die The Green Knight op zijn pad kreeg en tijdens zijn avontuur een aantal bonte karakters tegenkomt en ook de nodige levenslessen leert, waardoor hij als een ander persoon terugkeert naar het kasteel Camelot. Dit is een verhaal wat al vele eeuwen in verschillende vormen zijn ronde doet en in 2021 eindelijk verfilmd werd in een surrealistische film die de titel The Green Knight droeg en deze is nu te vinden op Amazon Prime en voor de puristen als mijzelf op fysieke media als dvd en Blu-ray. Van de laatstgenoemde mocht ik een recensie-exemplaar ontvangen en daarover ga ik je nu hieronder alles vertellen.

Als The Green Knight begint zien we hoe Gawain (Dev Patel, die we nog kennen uit 2015's Chappie en Slumdog Millionaire) wakker wordt op kerstdag in een bordeel, waar hij zijn geliefde Essel (Alicia Vikander, bekend van Tomb Raider uit 2018 en Ex Machina) achter hem aan hobbelt terwijl hij zich aankleed en zijn weg vervolgt naar Camelot om daar kerst te vieren met zijn familie. Tijdens de viering in de grote zaal van Koning Arthur (die overigens niet direct bij zijn naam genoemd wordt, net als enkele andere karakters) wordt Gawain bij hem geroepen om naast hem te zitten en een verhaal over een avontuur te vertellen. Dit is iets wat hij niet heeft omdat hij jong en onervaren is en zich begeeft tussen legendarische ridders met een hoop ervaring. Wat hem een verwend kereltje maakt die zijn leven slijt met drinken en feesten, oftewel niet het leven van een ridder.

Dan (door toedoen van Gawains moeder die een heks is) verschijnt er tijdens het diner een grote groene ridder die lijkt te bestaan uit takken en planten die zo de eetzaal inrijdt en alle aanwezigen uitdaagt voor een bizar spel. Namelijk dat als er één persoon in de ruimte is hem kan onthoofden in één slag met een zwaard, en als dit lukt mag deze als prijs de bijl van The Green Knight (Ralph Ineson) een jaar lang in zijn bezit hebben om deze daarna terug te brengen en zelf onthoofd te worden.

Hier pakt Gawain zijn kans door naar voren te stappen en zich aan te melden, want op zo'n manier kan hij zijn plek en aanzien claimen bij de aanwezige ridders en, belangrijker, indruk maken op zijn oom de koning die hem er even voor nog vroeg naar een spannend verhaal. De koning leent Gawain zelfs zijn zwaard (Excalibur) met wie hij in één slag de groene ridder onthoofd en dit tot groot genoegen van de aanwezigen die hem toejuichen. Dit is het punt waar The Green Knight zijn eigen hoofd oppakt, zijn paard op klimt en benadrukt dat Gawain over precies een jaar bij hem moet verschijnen in een groene kerk in het noorden.

In het jaar dat volgt is Gawain onwijs populair, heeft zelfs een poppenkastspel waar de onthoofding van de groene ridder wordt nagespeeld en leeft hij er vrolijk op los met veel drank en seks. Tot de nieuwe kerst zich aandient en het tijd wordt om de belofte waar te maken. Voor zijn vertrek geeft zijn moeder hem een groene sjaal die hem zou beschermen en die hij nooit mag afdoen, de reden daarvan zal je later leren. Waarna hij fris gewassen en helemaal aangekleed met de bijl van The Green Knight op pad gaat naar de groene kerk. Alleen gaat het al binnen de kortste keren fout en wordt hij al snel beroofd door een jochie en zijn aanhang, vastgebonden en voor dood achtergelaten in het bos.

Al snel weet hij los te komen en doet zijn best om de bijl en de weg naar de groene kerk te vinden, en hierdoor begint een ongelofelijk bizar avontuur waar ik je heel erg weinig over wil en ga vertellen. Tijdens zijn reis komt hij een spook, pratende vos, hitsig stelletje, reuzen en meer aparte karakters tegen, wetende dat The Green Knight op hem wacht om een einde aan zijn leven te maken en zal zijn reis hem een andere man maken die zijn eigen sterfelijkheid onder ogen komt te zien. Waarbij wij als kijker op de eerste rang zitten en van de ene verbazing in de ander zullen vallen. Dit is niet je standaard ridder op een quest verhaal; dit is een film die na de aftiteling je nog even bezig zal houden met de nodige vragen en zelfreflectie op het leven.

Ik verwachte eerlijk gezegd vrij weinig van The Green Knight. Ik hoorde er al veel over en toen ik de trailer zag had ik zoiets van ‘meh'. Maar ik ben zo blij dat ik deze film ben gaan kijken, want om te beginnen is het verhaal heel erg diep en tikt vele dingen aan als de drang naar eeuwige roem, de eer om je belofte te houden ook al weet je dat dit je leven gaat kosten, bedrog, verraad en hoe iemand zijn leven leeft en indeelt met enige zinnigheid of dit juist vergooit en in dit geval met seks en drank alsof er geen morgen komt. Want er komt altijd een morgen, omdat tijd voor niets en niemand stil blijft staan. Oftewel diepe (filosofische) dingen. Ook de reis die Gawain maakt wordt prachtig mooi in beeld gebracht, waarbij je soms als kijker even op het verkeerde been wordt gezet waardoor je denkt dat hij dood is, de camera vervolgens terugdraait om te laten zien dat hij toch nog in leven is. Dit zijn van die kleine WTF?!?-momenten die deze film zo speciaal maken.

Wat ook erg speciaal is, is de hele visuele stijl die nogal grimmig van kleur is, maar van tijd tot tijd veranderd in hele mooie vibrante kleuren. Denk hierbij aan de pratende vos die je tegenkomt die echt heel fel oranje is en daardoor alle aandacht van het shot naar zich toe weet te trekken. En dit gaat ook op voor het vuur in de film. Maar ook de reuzen die voorbij komen hebben een WOW-moment, en zie je hoe groot deze zijn tegenover Gawain en hoe ze communiceren. Dit is alsof je in een soort van drugstrip hangt door dingen die op je afkomen en zo onrealistisch zijn dat je alleen maar met open mond je kan laten meevoeren om te kijken waar het je heen brengt. Filmmomenten als dit verwacht je van een Terry Gilliam die hier een meesterregisseur in is en ons al decennia op de meest surrealistisch films trakteert.

Het beeld van deze Blu-ray is super strak en vol details waarbij haren, pluizige kleren en vooral veel stof en vuil prachtig in beeld komen. Het kleurenpalet van de film varieert van vrij dof en donker tot momenten waarbij felheid van kleuren opeens van je scherm spat. Dit gebeurt meerdere keren en daardoor is er een soort aparte balans die perfect bijdraagt aan de sfeer van de film die elke scène en ontmoeting weer anders is. Het geluid, dat komt in 5.1 HD Dolby DTS, is ook dik in orde. Als The Green Knight zich beweegt hoor je takken schuren en kraken van alle kanten, geluiden in het bos plaatsen je precies in het midden en ook de scènes in het landhuis spelen zo met het geluid dat je gewoon voelt dat het zo goed als verlaten is. Je hoort voetstappen door de gangen, vuur knetteren in andere kamers, et cetra. Niks dan lof hiervoor.