Review: Tiny Tina's Wonderlands

RDJ134 10 april 2022 om 19:53 uur

Als sinds haar debuut in Borderlands 2 weet Tiny Tina de fans van de Borderlands-franchise te boeien, want dit totaal gestoorde karakter is in de loop der jaren een heuse fan favorite geworden die schreeuwde om een eigen game. Deze is er nu gekomen met de titel Tiny Tina's Wonderland en dit is niet de wonderland van Alice, maar zelfs veel gekker. Want zoals je kan verwachten van de makers van Borderlands gaat het helemaal los en ga ik je alles over de game vertellen.

Zo snel als je de game opstart wordt de toon al snel gezet met een onwijs leuk introfilmpje die hilarisch is en Tiny Tina je vertelt dat je Bunkers & Badasses gaat spelen. Oftewel Dungeon and Dragons Tina's stijl, die ook de ‘bunker master' is die jou de newbie zijn eigen karakter laat creëren aan de hand van zes klasse die er beschikbaar zijn en allemaal hun eigen eigenschappen en stijl, zodat er voor iedere speler wel wat bij zit.

Dit zijn:

• Brr-Zerker
  • Clawbringer
  • Graveborn
  • Spellshot
  • Spore Warden
  • Stabbomancer

Na het selecteren van je klasse is het tijd om je karakter te bouwen en dit is waar de fun begint en dit kan je lang of kort maken. Voor de mensen die graag helemaal los gaan is er van alles aan het uiterlijk van je karakters aan te passen en te veranderen tot het voldoet aan je eigen smaak, of je ramt gewoon door op ok en gaan. Uiteraard wordt dit ook met de nodige humor gedaan en kan je een mega groot hoofd aanmeten of een bepaalde achtergrond zoals de mislukte monnik en ja, dat is de humor die je kan verwachten. Dat doorlopen of doorgeklikt, gooit Tiny Tina je in de Bunkers & Badasses en begint je avontuur die je makkelijk twintig uur meesleept en langer als je net als ik alle hoeken van elk level wilt verkennen.

Waar het op neerkomt is dat Tiny Tina haar avontuur uitrolt tijdens het spelen en hierbij verveelt ze zich soms en gooit het hele spel om, want als Dungeon... ik bedoel bunker master kan ze doen en laten wat ze wilt. Anyway, je vecht en loot je door de levels heen en geheel in Borderlands-stijl kom je ook een shitload aan wapens tegen en daar zitten ook ‘vuurwapens' bij, en daar over zegt Tina dat het haar verhaal is en je niet moet zeuren en er in meegaan. Uiteraard zijn er ook slagwapens voor de mensen die zo willen spelen.

De levels die je aandoet zijn prachtig mooi en geheel cell-shaded zoals we gewend zijn van de Borderlands-franchise en dus onwijs kleurig. Alle gebieden die je aandoet hebben zoals je waarschijnlijk al doet vermoeden een fantasy setting: kastelen, bossen, besneeuwde bergen, enge bossen en uiteraard geheel volgens RPG-traditie: kerkers. Of zoals het in vakterm heet: Dungeons. Al deze plekken hebben de bekende stereotype trollen, skeletten, krabben, piraten en nog veel meer en uiteraard een big baddy en (eind)bazen die allemaal hun eigen karakteristieke eigenschappen hebben.

Ik wil niet al te veel vertellen over het verhaal wat zich uitvouwt tijdens het spelen, dus wil ik iets meer kwijt over de andere aspecten zoals de gameplay. Want deze zit goed in elkaar, en wederom haal ik Borderlands aan, want Gearbox dacht ook beter voortdrijven op wat goed werkt dan dingen veranderen en een hoop negatieve feedback krijgen. Zoals ik al zei zitten er vuur- en mêleewapens in het spel en deze zijn ook aan te passen en zijn de granaten die je normaal gooit vervangen door spells en je magie die je kan uitbouwen in je skill waar je verkregen XP en loot spendeert en dit is identiek aan wat we allemaal kennen uit de Borderlands-franchise. En daar is helemaal niks mis mee in mijn opinie.

Tin Tina's Wonderlands ziet er op de Xbox One X, waar ik deze game op speelde, fantastisch mooi uit en spetteren de felle kleuren van het scherm af en deze titel weet in mijn mening het beste uit je HDTV te halen. De omgevingen, die zeer gevarieerd zijn, zijn ook goed gekleurd en soms vrij donker waarbij de setting weer wordt afgewisseld met vuur en vibrante kleuren, en daar hou ik van. Want veel games zijn tegenwoordig vrij grauw van opzet en bij deze erg vrolijke titel komen de prachtige kleuren goed tot hun recht van de speelervaring.

Het geluid is ook dik in orde, want zoals altijd speel ik mijn Xbox-games met de Plantronics RIG 400 HX Dolby Atmos (recensie) headset die tegenwoordig onder het Nacon-merk verkocht wordt. De speelwereld aka de Wonderlands zit vol met heerlijke geluiden die rondom je heen te horen zijn, van stemmen, vijanden en explosies; het is gewoon een streling voor je oor. Hoewel Tiny Tina (prachtige rol van Ash Burch) een hoge ietwat irritante stem heeft en van tijd tot tijd wel irritant kan worden. Maar over algemeen gezien is het geluid top te noemen.