Review: Call of Duty: Modern Warfare II

RDJ134 6 november 2022 om 16:38 uur

Call of Duty is een jaarlijks ritueel waar ik altijd naar uit kijk en soms helemaal door wordt weggeblazen en soms goed teleurgesteld. Maar het is altijd een feestje als het nieuwste deel uitkomt en ik zie het altijd als iets te eten van de McDonalds. Je weet wat je krijgt, het smaakt heerlijk en daarna heb je meer trek of bent afgeknapt op wat je gegeten hebt. Dit jaar was de nieuwe release van CoD extra spannend, want Modern Warfare II is het vervolg op Modern Warfare (recensie) uit 2019 die de toch wel bijna op sterven na dode serie een spreekwoordelijke schop onder de kont gaf en keihard terugkwam en een megasucces werd door het intense verhaal en non-stop achtbaan van actie in de singleplayer en online mode. In de onderstaande recensie ga ik je nu vertellen of Call of Duty: Modern Warfare II dit succes heeft weten te overtreffen of te evenaren en belangrijker: is dit wel € 80 waard?

Het verhaal is zoals je verwacht van deze actieshooter vrij simpel. Tijdens een missie komen jij en Taskforce 141 er achter dat een terroristische organisatie met de naam Al Qatala drie ballistische raketten van het Amerikaanse leger in hun bezit heeft en deze wilt inzetten tegen het vrije westen en is het aan jou en je team om dit te stoppen. Zoals altijd gaat het niet zoals je verwacht en is er verraad die je op een kilometer afstand ziet aankomen. Iets wat we wel vaker hebben gezien met de franchise. In je strijd om Al Qatala hun plannen te stoppen moet je het netwerk ontmantelen en hiervoor is eerst informatie nodig en deze zal je op meerdere plekken van de wereld moeten verkrijgen en brengt ons als spelers oftewel Gaz en Price naar onder andere Amsterdam waar je er achterkomt dat een Mexicaans drugskartel deze raketten uit het Midden-Oosten naar het westen smokkelt.

Hierbij is majoor Hassan Zyani de spil in het hele complot en voordat je hem in handen hebt (met een leuke twist) zal je door hordes vijanden heen moeten vechten en doet dit op de bekende manier, namelijk met een snipermissie in Spanje, meerdere invallen in bijvoorbeeld Mexico waarbij je twee nieuwe agenten je bijstaan en de Shadow Company een PMC (Private Military Contractors) aka huurlingen die de vuile klussen uitvoeren voor onder andere de CIA en een noodzakelijk kwaad zijn in je strijd tegen terrorisme. Uiteraard bouwt dit via verschillende personages en missies op naar een grande finale die ik niet zo spannend vond. Sterker, het uitschakelen van de grote ‘villain' was een beetje teleurstellend, want er was geen traditionele grote aanval op een basis (dat is een level hiervoor) waarbij alles los gaat zoals in Modern Warfare 2019. Zoals je begrijpt is het verhaal wat ondergeschikt voor het excuus van een kleine zes tot acht uur gameplay op Regular.

De singleplayer is zeer vermakelijk en gevarieerd waarbij de actie op een wat lagere toon is dan dat je normaal gewend bent met deze serie en introduceren ze een nieuwe optie: craften. Yep, je leest het goed: je moest een paar keer tijdens missies spullen gaan craften en hier de grondstoffen voor bij elkaar zoeken. Denk hierbij aan chemicaliën en brandstof om bommen en molotovcocktails te maken, metaal en glas om steekwapens of een tool te maken om deuren en kratten open te breken en dat stond echt heel erg centraal in de missie ‘Alone' en dat haalde voor mij alle vaart en plezier onderuit. In deze missie ben je gewond en op jezelf aangewezen en moet je Ghost zoeken die een extractiepunt heeft. Op papier zag dit er vast cool uit, maar in de praktijk was dit mijn grootste ergernis van alle missies.

Voor de rest speelt de campagne heerlijk weg en vliegt de tijd voorbij en zit je opeens tegen de eindaftiteling aan te kijken en wil je door en dan wetende dat je weer drie jaar moet wachten op het vervolg van deze titel, want deze reboot van de Modern Warfare-serie sluit heerlijk aan op de vorige en ondanks een ‘goed' einde, staat de opzet naar de volgende alweer klaar en ik raad je aan om gewoon de aftiteling te kijken voor een scène met de legendarische zin de originele Modern Warfare 2-titel. Dit gaf me een OMG OMG hoorde ik dat goed vibe.

De replaywaarde van Call of Duty: Modern Warfare II (zo schrijf je de titel, in plaats van Modern Warfare 2 zoals alle andere ‘collega' websites doen) is wederom hoog, en zitten er weer missiegebonden Achievements en Trophies aan vast voor de echte hunters als mijzelf. Maar ook is het herspelen waard voor de details, de velen easter eggs zoals je hier, hier en hier kan zien. Oftewel je kan voorlopig zoet zijn met je aanschaf. Maar de Call of Duty-franchise staat uiteraard met zijn multiplayer mode centraal, waarin 12-jarig piepstemmetjes seks met je moeder of dode oma claimen en allemaal vloeken alsof ze het Gilles de la Tourette-syndroom hebben.

De multiplayer van Call of Duty: Modern Warfare II ligt op het tijd van schrijven behoorlijk onder vuur en dat is niet omdat het Conservatorium Hotel die in de game Breenbergh Hotel heet 1:1 is nagemaakt en daar is het hotel behoorlijk boos over en wilt een rechtszaak hierover aanspannen. Maar de MP is behoorlijk brak te noemen door verschillende oorzaken (geen nood, ik kom zo bij de pluspunten), te beginnen de aanwezige lag in het menu. Hierdoor lijkt het soms alsof de game bevriest en opeens start je game. Dit is verdomd irritant als je nog even snel je wapens en perks wilt aanpassen. Daarover gesproken: dit is één van de nieuwe punten van de game. Voorheen unlockte je deze tijdens het spelen en deelde deze in bij je loadout. In MWII krijg je een vaste set met perks in klasse toegedeeld en kan je later nog vrijgespeelde perks toevoegen aan de bestaande. Die je overigens niet gelijk kan gebruiken, deze komen tijdens het spelen vrij. Dit is in theorie om iedereen een soort van gelijke start te geven.

Dit is fris en anders dan spelers gewend zijn en hierdoor kan je overal lezen en zien dat oudere fanatieke spelers hier behoorlijk pissed over zijn en andere hier weer meer voor open staan. Persoonlijk stel ik graag zelf alles samen, maar moet erkennen dat ik deze verandering niet zo heel erg vindt. Wat ook veranderd is, is dat je nu beter met de online matches wordt ingedeeld. Ging dit voorheen nog aan de hand van je eerste potjes, nu wordt je bij mensen met gelijke statistieken ingedeeld en dit lijdt nu tot hilarische taferelen van zelfs streamers die weigeren te spelen tegen mensen die net zo goed als zijzelf zijn, en dat is behoorlijk triest te noemen. Ook zijn de PC-spelers boos omdat ze een telefoonnummer (mag geen pre-paid zijn) moeten koppelen aan hun account en zo is er meer gemekker rondom de online mode van deze game.

Nog een andere verandering die voor ophef en veel irritatie zorgt is het weapon en attachement unlock systeem. Waar je voorheen nog wapens vrijspeelde terwijl je in rank steeg met je XP, is dit nu veranderd in een aantal basiswapens die je moet gebruiken om andere wapens te unlocken. Dit klinkt verwarrend dus ik zal het zo simpel mogelijk uitleggen met een goed voorbeeld. Om de MP5 vrij te spelen moet je eerst twee andere wapens hun level tot een niveau spelen voordat de MP5 beschikbaar komt. Dit dwingt je als speler om met verschillende wapens te spelen en als je geen sniper of supportspeler bent is het dikke pech als je net dat ene wapen of attachement als een kijker, grip of magazijn nodig hebt. Want wil je een speciaal magazijn of kolf voor je MP5, dan moet je eerst met een LMG een bepaald level halen voor dat deze vrijkomt...

Ook hier klonk het op papier vast allemaal goed en aardig, en in de praktijk is dit verdomd irritant voor de spelers die gewoon een Assault Rifle of een SMG willen omdat dit hun speelstijl is en dus niet met shotguns of ander wapentuig (volledige lijst) tegen hun zin aan de slag moeten gaan. Oja, ook camouflageskins voor je wapen selecteren is scrollen door een rij aan opties en dit maakt het aanpassen van alles een irritatie en een zoektocht. Ik snap dat de makers vernieuwing willen brengen, maar Modern Warfare uit 2019 was gewoon perfect en het hele systeem daarvan had gewoon gekopieerd kunnen worden naar dit deel.

Om alle minpunten af te sluiten zijn er nog de volgende dingen: Leaderboards ontbreken, Hardcore mode ontbreekt bij de launch en zal later deze maand op 16 november tijdens de eerste grote update als Tier mode worden toegevoegd, de game staat fysiek niet eens op de disc die je in de winkel koopt. dit samen met meer goodies. Maar ook de barracks (mini challenges) is gewoonweg niet aanwezig. Tot slot, tijdens de vele eerste uren spelen had ik geen last van lag tot opeens de online potjes hier onwijs last van hadden, dit bleek te komen door streaming textures die ik (en vele anderen met hetzelfde probleem) hebben uit moeten zetten en tada alle lag verdween als sneeuw voor de zon.

Genoeg over de minpunten van de multiplayer, want deze is weer ouderwets gezellig te noemen. Zo zijn er de bekende modi (lijst) als TDM, Domination, Free For All en mijn all-time favoriet Kill Confirmed die verspreid zijn over tien multiplayer mappen waarbij het museumlevel uit de bèta ontbreekt bij de launch.

Dit zijn de mappen:
  • Al Bagra Fortress
  • Breenbergh Hotel
  • Crown Raceway (Grand Prix renamed)
  • El Asilo
  • Embassy
  • Farm 18
  • Mercado Las Almas
  • Santa Seña Border Crossing
  • Taraq
  • Zarqwa Hydroelectric

Zoals altijd voor iedereen iets naar smaak. Mijn favoriete mappen zijn Embassy, Breenbergh Hotel, Farm 18 en het door alles en iedereen gehate Santa Seña Border Crossing. Deze map speelt zich af bij een grensovergang tussen Mexico en de US, waarbij auto's in het midden staan en er vier gangen zijn om als speler doorheen te bewegen. Dit is voor mij een heerlijke map, waar ik gehurkt doorheen sneak en granaten gooi naar de tegenstanders waardoor auto's exploderen en met een beetje geluk ook de vijanden mee de dood in sleept. Maar naar mijn persoonlijke mening zijn de mappen heel erg fun om te spelen en heb ik er geen één dat ik zeg die haat ik.

Naast de ‘normale' multiplayer mode is er ook weer Ground War en Invasion waarbij je het op nu grotere bestaande mappen (vijf in totaal) het opneemt tegen menselijke tegenstanders en bots, en waarbij je ook voertuigen tot je beschikking hebt. Voor wie zijn wapens wilt levelen en zo andere guns en attachements wilt vrijspelen is Invasion met zijn bots de way to go. Ik had hier in minder dan twee uur tijd twee wapens en mijn MP5 vrijgespeeld. Dit scheelt een hoop tijd als je het via de andere normale manier moet doen.

Dan tot slot is er de terugkeer van de co-op missies, waar je met een vriend of iemand anders een missie tot een goed einde moet brengen aka de Spec-op missies uit de originele Modern Warfare 2 en ik hoop nu echt dat deze aangevuld gaan worden, omdat het heel erg leuk is om te spelen. Net als de 3D Person Moshpit die is toegevoegd. Hier speel je de multiplayer mode niet in first person, maar vanuit het derde persoon perspectief en dit is in mijn ogen een zeer goede zet geweest, omdat je opeens heel anders speelt of zal moeten spelen.

Ondanks de wat kwakkelende start die de multiplayer heeft, is het toch lekker uitgebreid en valt er genoeg te doen. 16 november zal hier een grote update voor komen en gaat de nieuwe Warzone ook van start en uiteraard gaat dan ook de Battlepass actief worden en zelf heb ik deze in 2019 gekocht en deze verdient zicht letterlijk keer op keer terug en heb ik in drie jaar tijd een hoop leuke dingen vrijgespeeld en zelfs wat euro's verdiend en waar kan je dat tegenwoordig nog over zeggen.