Review: 8BitDo - Ultimate Wired Controller

RDJ134 13 december 2022 om 17:00 uur

8BitDo is al sinds jaar en dag de ongekroonde koning als het aankomt op retro gaming controllers die ook nog eens een redelijk prijs hebben en waar je premium kwaliteit voor terugkrijgt. Maar sinds kort is er de Ultimate-serie die komt in een draadloze Bluetooth en een versie met draad. Deze controllers zijn flexibel te noemen, want je kan ze ook gebruiken voor je pc, console (Nintendo Switch) en alles waar Android op draait en dus retro gaming. Iets waar in dit artikel vooral de nadruk op zal liggen. 8BitDo was zo vriendelijk om mij de bedrade versie toe te sturen voor een recensie.



Verpakking
De 8BitDo Ultimate Wired Controller komt in een simpele, maar toch ook weer complexe doos die vrij kleurloos en saai is, maar dat is beter dan gekleurde schreeuwerige opdruk met loze marketingkreten die eigenlijk helemaal niks zeggen. Zo snel je de doos opent, openbaart zich nog een zwarte doos waarin de controller (DUH!) zit verpakt die weer rust op een kleinere doos waarin de USB-draad loopt en een mini-handleiding zit. De zogenaamde uitvouwbare kaart en that's it. Want laten we eerlijk zijn: meer is ook niet nodig, aangezien deze controller zo goed als plug and play is en wat moet je daar nog aan toevoegen? Stickers?

Eerste indruk
De controller ligt zeer goed in de hand en voelt net niet te licht of te zwaar aan, maar gewoon goed en stevig en precies in goede balans. Het plastic voelt stevig aan en zelfs als je er goed in knijpt (laten we eerlijk zijn, dit doen we allemaal wel bewust of onderbewust tijdens het spelen) geen speling of beweging geeft. De D-pad voelt ook strak aan en heeft een zacht klikkend geluid en daar zie je ook dat dit goede kwaliteit is aangezien veel goedkopere controllers vaak komen met een hardere klik.

Beide joysticks zijn niet te groot en niet te klein en in mijn beleving en ervaring precies op de juiste hoogte zodat je duimen niet te hoog of te laag komen te liggen. Ook de triggers en schouderknoppen voelen natuurlijk aan zoals we van onze consolecontrollers gewend zijn. En zoals het tegenwoordig gaat met de ‘pro' controllers van Sony en Microsoft zitten aan de achter-binnenkant ook twee knoppen die je kan gebruiken of indelen, maar daar zo meer over. Oftewel de eerste indruk is zeer goed en is het tijd om deze in de praktijk te testen door er mee te gamen.



De 8BitDo Ultimate Wired Controller is plug en play voor een device naar keuze, maar voor wie op de pc (Windows) wilt gamen met deze controller is er nog een extraatje, namelijk de Ultimate Software waarbij je middels instellingen alles nog strakker kan regelen en instellen naar eigen smaak. Hoewel dit niet mijn cup of tea is, kan ik begrijpen dat er pc-gamers zijn die alles onder hun controle willen hebben. Voor mijzelf is deze controller hoofdzakelijk voor emulatie en daarvoor had ik vier test devices en dat waren: pc (Linux Ubuntu 22.04 & Ubuntu 16.04), laptop (Windows 10), Raspberry Pi 3B & 3B+ en de Nvidia Shield (Android) uit 2017.

Eerste waar ik mee begon was op de pc met RetroArch. Dit is een modulair front end programma, waar je emulatoren (die daar Cores heten) kan installeren en zo je favoriete retroconsole naar keuze kan gebruiken. Deze versie (1.13.0) herkende de controller helemaal niet, wat een beetje een teleurstelling was, maar RetroArch heeft de mogelijkheid om Controller-profielen te updaten en nadat ik dit gedraaid had werd de 8BitDo Ultimate Wired gewoon netjes herkend en kon ik er mee aan de slag. Opvallend is dat dit op de laptop met Windows 10 niet het geval was en deze gelijk werkte. Is dat bizar of wat?

Hoewel RetroArch een prachtig alles in één stuk software is, is het niet perfect. Sure, als je een behoorlijk zware computer met een dikke videokaart hebt zal je niks merken van de performance, maar als je met wat oudere spullen zit kan je merken dat het niet altijd perfect werkt. Dus gebruik ik ook andere software zoals PPSSPP voor de PlayStation Portable-emulatie en Redream voor alles SEGA Dreamcast. Hier hoefde niks te worden ingesteld en werkte de controller gelijk naar behoren. Hoewel je voor Redream wel even wat keys moet remappen om het echt 100% goed te hebben.



Een controller laten draaien onder Windows of Linux op de pc is zoals je kan lezen erg simpel en is het tijd voor de meer ‘exotische' dingen, de NVIDIA Shield waar je ook de eerder genoemde emulators op kan draaien en NVIDA GeForce Experience aka cloud gaming. Ook werd de controller gewoon herkent en werkte het met alles wat ik er tegenaan gooide. Flawless! Dus tijd voor de Raspberry Pi, want ook hier is RetroArch in verschillende ‘forks' te vinden, en een ‘fork' is een bestaand programma wat is aangepast door iemand anders. De hier populaire emulatoren als RetroPie, Lakka en Recalbox herkennen de 8BitDo Ultimate Wired en kan je zonder er verder over na te denken gelijk aan de slag.

Fun en bonus fact: het is mogelijk om op de Xbox Series S en X Flycast, RetroArch en PPSPP te draaien, wat ik ook doe. Maar de 8BitDo Ultimate Wired werkt hier opvallend genoeg NIET op.

Hoe speelt het?
Nu we weten dat het werkt op diverse platformen en verschillende softwarepakketten is het tijd om te kijken hoe de controller werkt in de praktijk. En daar kan ik kort en duidelijk over zijn: Perfect.

De 8BitDo Ultimate Wired ligt heerlijk in de hand en is out of the box ongelofelijk strak met zijn besturing. Zo speelde ik de bekende 8- en 16-bit games als Street Fighter, Super Mario (World), Donkey Kong Country, Sonic the Hedgehog, Mortal Kombat en Shinobi om er een paar te noemen. Als je bekend bent met deze titels dan weet je hoe gevoelig de timing kan zijn en dit soms perfect moet doen, een tikje te hard of te zacht en je landt met Super Mario niet op top van de vlaggenmast, of komt een Hadouken niet uit je vingers. Om maar te zwijgen over de Fatalities van de Mortal Kombat-franchise, want dit moet perfect gedaan worden. Dit alles lukte gewoon en toonde aan hoe strak deze controller wel niet is.

Een ander goed voorbeeld, is WipEout voor de PlayStation en deze futuristische racegame vereist een strakke, perfecte timing van de speler en is toevallig mijn favoriete titel dit ik nog onwijs veel en vaak speel op originele hardware en door middel van emulatie. Ook hier stelde de Ultimate-controller niet teleur en bestuurde het futuristische anti-gravity schip perfect door de bochten en de airbrakes die je bestuurt hadden een zacht klein tikje nodig om naar links of rechts te manoeuvreren en dat is zelfs met de originele controllers van Sony soms een hele uitdaging.

Dus het werkt zoals 8BitDo je belooft.



Reageer