Review: Teufel MOVE

RDJ134 16 januari 2023 om 00:00 uur

Muziek is iets wat we allemaal om ons heen nodig hebben, of dit nu thuis is of als je onderweg bent in de auto, het OV of op de fiets. Dus zijn er ook vele manieren om muziek tot je te nemen en dit komt in verschillende vormen als draadloze Bluetooth headsets en in-ear doppen, of oldskool via een set naar keuze met een draad en een 3.5mm jack voor je telefoon/tablet of mp3-speler. Dit komt allemaal met een prijskaartje en kwaliteit. Nadat we al meerdere recensies over Teufel-producten hebben gedaan die draadloos en met draad waren, leek het me tijd om eens een set simpele goedkope bedrade in-ears te proberen, en was Teufel zo vriendelijk om de MOVE in-ears toe te sturen en of deze hun geld waard is ga ik je vertellen in de onderstaande recensie.

Zoals altijd wil ik het hebben over de verpakking, want als je iets aanschaft bij Teufel krijg je dit in een mooie stevige doos waarin het product en bijbehorende spullen zitten. Ook bij de MOVE is dit het geval. Een kleine mooie doos waarin de in-ears zitten (DUH!); zakje met vier siliconen adapters van klein naar groot, papier met waarschuwing wat je er wel en niet mee moet doen, en een heuse handleiding die je vertelt hoe je de doppen moet inbrengen en hoe je deze kan bedienen. That's it, simpel en out of the box ready to go.

Nu zal je denken: hé RDJ, waarom een handleiding voor iets wat je letterlijk in je oren stopt, hoe moeilijk kan dit zijn? Nou, er zit ook nog een kleine microfoon en bedieningspaneel met een knopje aan de in-ears waarmee je een aantal functies tot je beschikking krijgt, namelijk:

• Eén keer: voor pauze en afspelen of als je de in-ears gebruikt met een telefoon een gesprek aan te nemen
  • Twee keer: volgende track
  • Drie keer: vorige track
  • Lang ingedrukt activeert je voice assistent of weigert een inkomend gesprek

Dat is alles wat je hoeft te weten voor de bediening. Uiteraard heb ik de telefoonoptie getest en deze werkte zo goed dat ik even moest kijken of het geluid nu over de in-ears kwam of over de speakers van de telefoon. Het geluid van het gesprek was echt glas- en glashelder en ook diegene die me belde kom mij duidelijk verstaan, dus een groot pluspunt als je de MOVE ook wilt gebruiken in combinatie met een telefoon.

Maar wie een paar in-ears koopt, doet dit niet om mee te bellen, maar om naar muziek te luisteren of films, series en pornhu... bedoel YouTube te kijken in alle stilte. In deze recensie hou ik het daarom hoofdzakelijk bij het beluisteren van muziek en het gebruik voor diverse gaming devices, maar daar dadelijk iets meer over.

Zoals altijd heb ik met het beluisteren een hoop verschillende muziekstijlen gebruikt, variërende van pop, hip-hop, house, metal (speed/trash/heavy) en alles wat daar buiten en tussenin valt. Plus dat ik het op verschillende devices heb getest. Twee Samsung-telefoons, Samsung-tablet, Nintendo DS, PlayStation Vita en PSPortable, pc/laptop (Ubuntu 22.04 en Windows 10) en de Xbox One X-controller waarbij ook de spraak werkte. Oftewel een hoop verschillende dingen met verschillende resultaten.

Aangezien ik al langer dan vandaag producten van Teufel dagelijks gebruik, weet ik ook wat ik ongeveer kan verwachten qua geluidskwaliteit en dat is over het algemeen glashelder en zuiver met een goed gescheiden stereogeluid en een niet overdreven bass. Nou gaat dit ook allemaal op voor de Teufel MOVE in-ears, alleen is er in het algemeen een gebrek aan bass en dat is nu niet heel erg leuk als je bijvoorbeeld naar muziek luistert die hier op drijven. Het is niet dat er geen bass aanwezig is, maar de frequentie die het nodig heeft ontbreekt simpelweg. Nu kon ik met wat regelen in de equalizer in Musicolet (mp3-speler voor je smartphone) er iets meer diepgang uitpersen, wat ook opging voor de spelers (Foobar 2000 onder Window 10 en Audacious onder Ubuntu) onder verschillende OS'en. Maar als je gewoon muziek op YouTube luistert klinkt dat qua bass vrij tam en matig.

Verder klinkt het over het algemeen zeer duidelijk en helder, waarbij de stereo zeer goed gescheiden wordt en komt met veel details zoals percussie-instrumenten zich weten te onderscheiden met andere in-ears die ik bezit. Zoals de standaard dopjes die bij de Samsug S21 zaten of mijn al decennia oude Creatives welke kwam met mijn Zen Touch mp3-speler. Die ook allebei hun voor- en nadelen hebben. Want je moet niet vergeten dat iedereen zijn muziek op een eigen manier beleeft en ervaart. De ene persoon wilt extreme bass en een gehoorbeschadiging en de ander wilt juist weinig bass maar een heel helder en schoon geluid hebben. Kwestie van smaak.