Review: The Last of Us - Seizoen 1 (UHD)

RDJ134 11 augustus 2023 om 20:15 uur

In 2013 verscheen Naughty Dogs The Last of Us exclusief op de PlayStation 3 en nam je mee naar een post-apocalyptische wereld waar een schimmelinfectie mensen in een soort van zombies had veranderd. Maar het gevaar zat zich vooral in de mensen die zich staande probeerde te houden in deze nieuwe wereld. Het geweld in de game was (zeker voor toentertijd) extreem gewelddadig en zorgde hier en daar voor wat ophef. Toen in 2020 bekend werd gemaakt dat deze game een serie zou krijgen, waren de verwachtingen erg hoog en riepen veel mensen dat de sfeer uit de game niet geëvenaard kon worden. Deze hadden het heel erg fout, want de show slaagde hier perfect in en wist niet alleen iedereen te verbazen, maar ook extra verhaal toe te voegen die perfect paste bij de game. De serie is nu op HBO Max te zien, en sinds kort ook op fysieke media verkrijgbaar en mocht ik het eerste seizoen in 4K UHD ontvangen om de onderstaande review te schrijven.

De eerste aflevering van The Last of Us begint in 1968 met een talkshow waar twee wetenschappers een discussie hebben over hoe snel een wereldwijde pandemie veroorzaakt kan worden door een virus. Iets wat erg bekend klinkt, vind je niet? Tijdens het gesprek vertelt Dr. Neuman (John Hannah, bekend van The Mummy-films en Spartacus) dat hij geen seconde wakker ligt van een wereldwijd virus, maar meer bang is voor schimmels die de mensheid kunnen vernietigen als de aarde wat warmer zou worden.

Vanaf daar is er een sprong in de tijd en maken we kennis met Joel Miller (Pedro Pascal, bekend van The Mandalorian) en zijn dochter Sarah (Nico Parker, bekend van het zeer underrated Reminiscene en de live action versie van Dumbo) die haar vader wilt verrassen door zijn kapotte horloge te laten maken. Waarbij je steeds op de achtergrond hoort dat er dingen uit de hand lopen in de stad en dat er problemen zijn waarbij je continue de politie hoort. Eenmaal thuis en een verjaardag verder beginnen dingen pas goed uit de hand te lopen als de buren opeens heel raar en zeer agressief gedrag vertonen. Joel en zijn broer Tommy (Gabriel Luna, die nu te zien is in FUBAR en eerder schitterde als Ghostrider in Agents of S.H.I.E.L.D.) halen haar op en slaan op de vlucht in een totale chaos waar infected alles en iedereen aanvallen en dit is zeer beklemmend te noemen.

Het inmiddels opgetrommelde leger doet er alles aan om de uitbraak te beteugelen en hebben opdracht iedereen in zicht dood te schieten en dit is waar Sarah het leven laat in een scene die je nog lang zal achtervolgen door het prachtige acteerwerk van Pedro Pascal die je echt de pijn laat voelen. Vanaf daar maakt de serie wederom een sprong in de tijd en zien we nu hoe twintig jaar later er hele steden zijn afgesloten (zogenaamde quarantine zones) van de wereld en de burgers leven onder een verkapte dictatuur van de Federal Disaster Response Agency (FEDRA) en er een groep is met de naam Fireflies die in opstand komt tegen hen.

Joel die deze FEDRA ook beu is, doet zijn best om samen met zijn huidige vriendin Tess (Anna Torv, bekend van het zeer underrated Fringe en die de stem deed van de PlayStation 3-game Heavenly Sword) de stad te verlaten omdat hij niks meer van Tommy hoort. Voor het zover is moeten ze nog een paar dingen regelen en dat zit niet helemaal mee en lopen dingen al heel erg snel uit de hand. Totdat de leider van de Fireflies Marlene (Merle Dandridge, die de stem doet van Alyx Vance in de Half-Life videogame en nog veel meer game voice acting doet) vraagt om een levering te doen (Tess en Joel zijn smokkelaars die spullen in en uit de stad smokkelen) van het meisje die Ellie heet (Belle Ramsey, bekend van haar rol als Lyanna Mormont in Game of Thrones) die naar een groep Fireflies gebracht moet worden omdat ze immuun is voor de besmettelijk schimmel en gebeten is geweest en niet veranderde.

Eenmaal aangekomen op de afgesproken plek blijken alle Fireflies dood te zijn, wordt Tess gebeten en Joel opgezadeld met Ellie die hem een vaderlijke verantwoordelijkheid geeft. Beide personen zijn tegenpolen die langzaam meer en meer verweven raken in een avontuur van negen afleveringen die ronduit tegen perfectie aan zitten en waarover ik verder zeer weinig kwijt wil, omdat je deze serie moet kijken en (emotioneel) ervaren. Het weet de juiste tonen te raken en je als kijker mee te slepen in een wereld vol waanzin, hoop in een extreem gewelddadige wereld die totaal de weg kwijt is en je soms laat zien dat deze heel mooi kan zijn en het volgende moment alle poten onder je stoel vandaan kan schoppen.

Hoewel ik The Last of Us al jaren had liggen voor de PlayStation 3, kwam het er nooit van om deze te spelen en was deze serie voor mij de spreekwoordelijke schop onder de kont om deze te spelen zodat ik kon kijken of de serie zich wel goed kon meten met de game en speelde ik het spel net uit voordat de eerste aflevering op HBO Max verscheen. Het heeft me echt verbaast hoe goed de makers van de tv-serie zich aan het verhaal van de game hebben gehouden en zelfs camerapunten 1:1 hebben overgenomen, maar ook extra lore toevoegden zoals waar de schimmeluitbraak vandaan komt en dat blijkt dus twee dagen voor de gebeurtenissen van de game in Jakarta te zijn gebeurd en verspreid deze zich in meel en zien we hoe slim de schrijvers hiermee werken door de hoofdpersonages dit steeds niet te laten eten of te weigeren, maar Ellie bijvoorbeeld wel op een moment brood eet omdat ze immuun is voor de schimmel.

Ook zijn de makers van de serie heel slim omgegaan met videogame elementen waarbij stealth een grote rol speelt door dit heel goed in te korten en te buigen naar iets waar de kijker die het spel niet kent geen last of weet van heeft. Ook de werkbank uit het spel waar je wapens en spullen kon bouwen en updaten is in de derde aflevering terug als een easter egg en dat zijn van die dingen die als gamer een herkenning zijn en hoe ongelofelijk respectvol met het bronmateriaal wordt omgegaan. De derde aflevering die Long, Long Time heet wijkt iets af van het verhaal van de game, want hierin zien we Bill (Nick Offerman, die de beste rol van zijn leven speelt) die in het spel een hardcore survivalist is die een beetje de realiteit uit het oog is verloren, nu heel anders. Want hij is nog steeds gefocust op overleven maar leeft alleen in een verlaten woonwijk met een shitload aan eten, voorraden en vuurwapens, waar hij Frank (Murray Barlett uit White Lotus) ontmoet met wie hij een liefdesrelatie krijgt en je ziet van het begin tot het einde dat deze liefde zo puur is tot aan de dood. Waarbij je ook hier als kijker een emotionele stomp in de maag krijgt.

Hoewel het eerste seizoen slechts negen afleveringen telt, is het meer dan negen uur aan wow factor voor de kijker en als je de videogame kent ook een wauw met een feest van herkenning aan easter eggs, verwijzingen en details die alleen ‘ons' zullen opvallen. Wat mij ook opviel was het beeld van deze 4K UHD; die er fantastisch mooi uit ziet. Ik heb de serie maanden geleden al gezien op HBO Max, maar deze fysieke release knalt gewoon veel beter zonder de compressie die de streamingsdienst gebruikt en is zwart echt zwart, kleuren knallen van het scherm af en is dit optimaal genieten van een fantastisch verhaal. Deze show heeft prachtige wide shot beelden met vallend sneeuw, brand met vonken en rook, dwarrelende stofdeeltjes en giraffen.

Het geluid, dat komt in Dolby Atmos, knalt uit je speakers en surround (head)set en ook hier zijn er zoveel details en het geluid van de ‘clickers' is rondom je heen en angstaanjagend. Vooral de eerste keer als je deze ziet in een oud museum is het geluid een ongelofelijk extra dimensie met kraken van planken, voetstappen en kleding wat langs elkaar schuift. Ik geniet van dit soort dingen, net als de vele extra's die er in deze box te vinden zijn en waar je meer dan twee uur zoet mee bent en een must see is.

Zo wordt je meegenomen achter de schermen van de productie, krijg je te zien hoe de videogame en serie naast elkaar gelegd worden en hoe trouw de makers aan het bronmateriaal zijn gebleven. Maar ook krijg je meer te zien over hoe deze schimmelinfectie bestaat in de wereld van insecten en hoe dus fictie en feit door elkaar lopen en dat daar slim mee gespeeld is. Ik kan hier de gehele lijst posten, maar dan rek ik het artikel uit, maar de extra content is meer dan genoeg en zeker iets wat je als fan moet kijken.