Review: Shazam! Fury of the Gods (Blu-ray)

RDJ134 16 augustus 2023 om 18:08 uur

In 2019 verscheen de DC-superheldenfilm Shazam! die gebaseerd was op de gelijknamige comic. Daarin zagen we hoe de tiener Billy Batson magische superheldkrachten kreeg van een tovenaar die in hem de kampioen van de aarde zag. Elke keer als deze Shazam riep veranderde hij van tiener naar een volwassen superheld. Anyway, de 2019-film was een verrassing en eerlijk gezegd een hele leuke film die het verdomd goed deed en dus een vervolg uitkwam en deze wist op papier net boven zijn kosten te komen. Oftewel, deze film werd minder goed bezocht, maar dat betekent niet dat het een slechte film hoeft te zijn. Of dat ook zo is ga ik je nu vertellen aan de hand van de Blu-ray-versie die ik voor de recensie mocht ontvangen.

De film pakt vier jaar na de gebeurtenissen van het eerste deel op en zien we hoe twee Romeinse soldaten het wereldberoemde Acropolis Museum in Athene binnenlopen en hun aandacht gericht hebben op een ‘replica' staf die we nog kennen uit de vorige film. Die alleen geen replica is, maar de echte. Deze Romeinse soldaten blijken niemand minder dan godinnen Hespera (Helen Mirren, bekend van onder anderen Red, Teaching Mrs. Tingle en het legendarische Caligua) and Kalypso (Luci Liu, die we kennen van Kill Bill en Charlie's Angels) te zijn. Deze vermoorden iedereen en nemen de staf mee naar de Gods Realm waar ze de wizard uit het eerste deel gevangen hebben en dwingen de gebroken staf te maken, zodat ze de dood van hun vader kunnen wreken en de mensheid weer op hun plek zetten.

Ondertussen zien we hoe het met Billy Batson en zijn Shazamily is, dit zijn de adoptiebroertjes en -zusjes die in de vorige film ook superkrachten kregen. Deze proberen ze zoveel mogelijk voor zichzelf te houden, alleen wil dit niet echt lukken, want ze proberen superheldendingen te doen en zijn hier te onervaren mee en richten meer schade aan dan nodig is en voor ons kijkers een aantal leuke momenten geven. Uiteraard is er ook de nodige tienerdrama en zien we hoe Freddy zijn hormonen opspelen als hij op school, waar hij gepest wordt, verliefd wordt op de nieuwe studente Anne. Spoiler alert, deze is de derde zus van Hespera en Kalypso die zo wilt achterhalen wie Shazam en zijn Sazamily is, maar toch ook wel gevoelens voor hem heeft. Wat overigens erg fout is aangezien deze 6.000 jaar oud is en hij een tiener... ik wil er niet over nadenken.

Anyway, Shazam heeft ondertussen de grootste moeite om iedereen gemotiveerd te houden, omdat deze ook een eigen leven en dingen te doen hebben. Maar doordat Freddy in gevaar komt, de godinnen zich manifesteren en totaly chaos. Wat lijkt als het einde van de wereld, zal iedereen zijn steentje bijdragen en er volop geknokt worden met de drie villains en alle mythologische monsters die ze oproepen, maar ook een fookin' draak die de show steelt. En als er ergens een draak in zit ben ik om. Zo simpel is dat. Dit alles knokt naar een kleurrijke grande finale toe.

Shazam! Fury of the Gods mag het dan wel niet zo heel goed hebben gedaan in de bioscoop, het is naar mijn mening een waardig vervolg en kijkt gewoon lekker weg. Het is een standaard cliché superheldenfilm. Het type waar nu toch wel de rek uit is, maar als je zit te kijken vliegen de twee uur dat deze duurt voorbij en neem je de plotgaten en dingen waar je niet te lang over moet nadenken voor lief. Het enige waar ik mij een beetje aan stoorde is dat de tienerversie en de ‘volwassen' versie eigenlijk niet echt op elkaar zijn afgestemd qua persoonlijkheid en zijn dit gewoon twee verschillende karakters in plaats dezelfde personage. Ook de museumgids was te overdreven geforceerd grappig, lees: niet grappig.

Het beeld van deze Blu-ray is prachtig mooi; vol details en vooral vibrante kleuren. Ook deze superheldenfilm leunt op kleurrijke CGI waarbij vooral blauw de boventoon voert en dat zal je goed zien ook op je HDTV (in mijn geval een 4K-scherm). Ook andere kleuren als rood en geel spatten van je scherm af, want Skittles heeft een bak geld gegeven voor zijn product placement en dat zal je weten ook, en voor ons kijkers is dit een regenboog aan kleuren. Ook details als stof, patronen op de pakken en de draak komen heerlijk in detail naar voren.

Het geluid komt overigens in Dolby Atmos en met een juiste setup is het optimaal genieten van de film, want als de draak Ladon zijn intrede doet in de pit komt die met veel agressief geluid en als deze brult is de bass in zijn stem bijna voelbaar en hij brult meerdere keren. Ook als de chaos losbreekt in de stad is het een oorgasme (geen spelfout) van geluid om je heen van gillende mensen en brullende monsters die van alle kanten komen. Zo kan ik trouwens nog wel even doorgaan aangezien er veel actie in de film zit, maar dan wordt dit een erg lange recensie.

Naast de film staan er ook de nodige extra's op het schijfje en deze zijn onder andere: