Review: Mortal Kombat 1

RDJ134 19 september 2023 om 00:00 uur

Toen in 1992 Mortal Kombat (MK) uit kwam in de arcadehal was het dringen bij de kast, die fighting games opeens naar een heel ander niveau tilde. Tot die tijd was het allemaal vrij tam en games als Street Fighter 2 waren vrolijk en kleurig. MK viel op door zijn grafische stijl die gedigitaliseerde acteurs waren en door zijn gruwelijk harde geweld met zijn Fatality's die ongekend bloederig waren. Sterker, tijdens Tweede Kamer-debatten waren er stemmen om games als Mortal Kombat te verbieden en bond Nintendo zelfs in door bloeddruppels met zweet te wisselen in de SNES-versie. Iets wat de MegaDrive-versie niet deed en gewoon bloed had. Nu is het 2023 en is alweer de vijfentwintigste game van de franchise verschenen, waarvan je hieronder mijn recensie kan lezen.

Mortal Kombat 1 is de reboot van de franchise die al meer dan dertig jaar meegaat en ondertussen de nodige plotgaten heeft gekregen en dingen niet meer helemaal kloppen. Maar in plaats van koud een reset te geven heeft NetherRealm Studios gekozen voor een hele slimme zet waarbij het niet uitmaakt of dit nu je eerste Mortal Kombat-game is of dat je een veteraan bent van het eerste uur. Dit deel haakt in op het eindgevecht van Mortal Kombat 11 waar Liu Kang het gevecht won van Kronika en Shang Tsung en zo de nieuwe vuurgod werd die de huidige realiteit heeft geschapen naar zijn wil en dus ook een stuk vrediger is doordat de voormalige villains en helden geen herinneringen meer hebben aan wat nu dus technische hun vorige leven is.

Dit brengt ons naar de huidige tijd, want Liu Kang heeft de traditie van het Mortal Kombat-toernooi voortgezet die nu alleen veel minder Mortal is te noemen en die allemaal heel vriendelijk is zonder dat er doden vallen. Earthrealm weet deze al jarenlang te winnen van Outworld, waar Liu Kang een hechte band mee heeft, en hierdoor wederzijds respect weet af te dringen. Dit jaar is het Raiden die voor onze wereld uitkomt en hier vooraf was er een test waardoor er vier kampioenen waren geselecteerd, namelijk: Raiden (DUH!), Kung Lao, Kenshi Takahashi en actiester Johnny Cage die niet alleen non-stop popculture referenties geeft, maar ook zorgt voor velen komische momenten en zelfs een hele persoonlijke groei doormaakt.

Niets is wat het lijkt, want Shang Tsung is terug nadat deze benaderd is door een mysterieus persoon die hem leert dat zijn realiteit is gemaakt door Liu Kang en hem van een fraudeur hersteld tot de machtige tovenaar die hij ooit was en nu uit is op wraak, waarbij dubbelspel en verraad de rode draad is door de verhaallijn van deze game. Want dingen lopen al heel erg snel helemaal uit de hand en staat het lot van het universum op het spel en komen er meerdere (oude bekende) personages voorbij die meevechten voor hun bestaan. Nu zie ik je denken: lekkere korte beschrijving die niet veel zegt, maar de keuze hiervoor is dat je het verhaal moet ervaren en alles wat ik meer zou vertellen dit allemaal zou verpesten. Het verhaal doet niet onder aan die van een grote film die toewerkt naar een onvergetelijke grande finale.

Het verhaal is onwijs goed en leuke gedaan, waarbij onze geliefde personages allemaal voorbij komen, en je steeds met verschillende personages laat vechten naarmate het verhaal vordert. Dit is nog altijd Mortal Kombat en vecht je tot je tegenstander helemaal kapot is. In dit deel is trouwens een nieuw element geïntroduceerd: de Kameo. Dit is een tweede personage die tijdens een gevecht is op te roepen en die even een paar schoppen of tikken komt uitdelen. Dit is trouwens alleen mogelijk als er een klein metertje vol is gelopen, waarna je dus even hulp in kan roepen. Voor de rest is het vechten zoals je gewend bent met combo's, chain combo's, special moves en meer van dat soort leuke dingen. Zoals met alle vechtgames is het even goed doorkrijgen wat het personage kan en door op start te drukken kan je een lijst zien met moves die je karakter tot zijn of haar beschikking heeft. Uiteraard is er buiten de verhaallijn ook een trainingsgedeelte voor elk beschikbare krijger.

Maar goed, tot zover het verhaal welke overigens ook een hoog replaygehalte heeft. Want Mortal Kombat 1 heeft nog veel meer te bieden, namelijk Invasions en Towers. De laatstgenoemde is vrij simpel en herkenbaar uit de oudere MK-games. Namelijk een Toren met fighters die je afwerkt naar een eindbaas. Heel erg leuk, maar Invasions is een mode waar ik me echt mee heb vermaakt.

In Invasions vecht je door Realms heen en doet dit op een hele unieke manier. Je speelveld zie je als een boardgame van bovenaf en moet je een pad afleggen door verschillende ruimtes, waarbij je om de zoveel meter een Mortal Kombat-personage moet verslaan in een 1:1-gevecht en soms à la Pokémon een verrassingsaanval krijgt. Daarnaast heb je ook Test Your Might en minigames die voorbij komen. Nu is dit niet alleen leuk om te spelen, maar het beloont je met geld, kleding, art en personages. Yep, er valt een hoop te unlocken en dat is een hele goede reden om dit te spelen.

Het geld wat je trouwens verdient kun je uitgeven bij onder anderen een Shrine. Dit is een beeld van een draak die je geld zal smelten en je een random item toekent. Dit is goed te vergelijken met de Crypt uit oudere Mortal Kombat-titels, dus iets wat je lekker bezig houdt en waar je voor beloond wordt met nuttige spullen.

Wie Mortal Kombat zegt, gaat voor de VS mode, waarbij je op de bank tegen een vriend of vriendin kan spelen en wie (zoals ik) geen vrienden heeft is er de online mode waar duizenden spelers op je wachten om het licht uit je ogen te slaan en je ledematen van je lichaam te scheuren. Hiervoor heb je 25 bekende personages voor je klaarstaan die uitgebreid zullen worden met meerdere en ook Jean Claude van Damme die origineel Johnny Cage zou spelen en op wie ook dat karakter is gebaseerd.

Uiteraard zijn je personages en Kameo's te Kustomize (geen spelfout, dit is echt hoe je het schrijft in MK pun) met unlocked of gekochte items, want uiteraard zijn er ook microtransacties aanwezig en of je hier wel of geen gebruik van maakt is geheel aan jou. Maar aanpassen is niet alleen cosmetisch, ook Taunts en Finishers kan je hier instellen. Oftewel opties waar je wel even zoet mee bent en, belangrijker, kan instellen naar jouw eigen voorkeur.

In het Learn gedeelte aka de oefenmode kan je aan de hand van drie delen leren om je vechter zijn speelstijl onder de knie te krijgen. De eerste is Practice aka oefenen met NPC. Tweede is Tutorial, waar je alle moves spelenderwijs leert en zo je personage beter leert kennen wat deze in huis heeft. Tot slot is er Fatalities en dit is het gedeelte waar je spelenderwijs kan leren hoe je een tegenstanders kan verscheuren, doodslaan met zijn eigen arm of de ruggengraat uit je tegenstanders rukken. Je weet wel, het gewoonlijke gebeuren waar deze franchise zo beroemd mee is geworden.