Review: The Lord of the Rings & The Hobbit Trilogy Extended Boxset (Blu-ray)

RDJ134 13 maart 2024 om 17:56 uur

Peter Jacksons The Lord of the Rings-trilogie is een meesterwerk die al bijna een kwart eeuw een begrip is voor elke filmliefhebber en het tijdloze verhaal van vriendschap, oorlog en avontuur prachtig mooi in beeld laat zien en die de tand des tijds goed heeft doorstaan. The Hobbit-trilogie daarentegen viel vergeleken met de LOTR-films behoorlijk tegen, maar heeft Smaug en ook een verhaal over moed en doorzetting wat ik persoonlijk altijd een mooi gegeven vind. Beide trilogieën zijn nu verkrijgbaar in een mooie Blu-ray-box van maar liefst 30 discs en daar ga ik je nu alles over vertellen in de onderstaande recensie.

The Lord of the Rings Trilogie

Eind december 2001 werd aan mij gevraagd of ik mee ging naar de bioscoop om The Lord of the Rings te zien en mijn antwoord was nee. De reden hiervoor was dat ik Tolkiens legendarische boeken op school moest lezen en deze mij toen niet echt aanspraken. Bovendien had ik toentertijd ook vrij weinig met RPG-titels (Role Playing Games) die mijn gezelschap toentertijd wel speelde. Na wat aandringen en omdat ik niks beters te doen had, ging ik toch mee naar de bioscoop en was ik in de eerste minuten al weggeblazen door het visuele spektakel die ik voorgeschoteld kreeg. En hoe langer de film duurde, hoe meer en meer ik verliefd werd op deze film die prachtig in beeld werd gebracht door Peter Jackson en een fantastische cast die dit meesterwerk droeg.

Toen de eindaftiteling was afgelopen en we met zijn drieën naar buiten liepen zei Michael tegen mij: “En, wat vond je ervan?”. Waarop ik antwoorden: “We moeten nog twee jaar wachten voor we het einde van dit verhaal kunnen zien”. Vervolgens werd dit onze jaarlijkse trip naar de bioscopen die deze fellowship zelfs bracht naar België om daar de film op een megagroot scherm te zien. De films werden gedownload, de dvd's (met bijbehorende beeldjes) gekocht, de extended dvd's werden gekocht, de videogames gespeeld en de trilogie werd tientallen keren bekeken. Nu, 2024, heb ik wederom de extended versies van de films in mijn bezit en wel op Blu-ray. Dus keerde ik terug naar een franchise die bijna een kwart eeuw geleden mijn hart heeft gestolen.

Normaal gesproken zou ik voor mijn recensie de films los bespreken, maar aangezien het verhaal algemeen bekend en uitgebreid is, heb ik besloten om dit globaal te doen en deze recensie niet al te lang te maken. Bij deze even een kleine samenvatting: The Lord of the Rings vertelt het verhaal van de hobbit Frodo Baggins (Alijah Wood) die een vrij rustig en stabiel leven heeft in The Shire, en die de neef is van Bilbo Baggins (Ian Holm) die ooit een groots avontuur heeft meegemaakt met een draak. Dit is het verhaal van The Hobbit-trilogie waar ik het zo over ga hebben. Deze Bilbo is jarig en viert niet alleen zijn 111e verjaardag, maar is klaar voor nog eenmaal op avontuur te gaan en geeft niet alleen een groot feest waar zijn oude vriend de tovenaar Gandalf (Ian McKellen) langskomt, maar ook een ring die hij ooit gevonden heeft aan zijn neef Frodo geeft.

Deze ring is ooit in het geheim gemaakt door Lord Suaron nadat er meerdere ringen gegeven waren aan de mensen, elfen en dwergen om zo een balans te bewaren en vrede te garanderen. Alleen was dit een misleiding voor een machtsgreep die zorgde voor een oorlog waarbij Sauron en zijn Orcs vochten tegen de drie rassen die samenwerkten en hem wisten te verslaan.

Wat volgt is dat Gandalf de ring herkent en Frodo adviseert om onmiddellijk The Shire te verlaten, terwijl hij hulp gaat zoeken bij een andere tovenaar Saruman (Christopher Lee). Alleen reist Frodo niet alleen, want zijn vriend (en volgens deze video de ware held van het verhaal) Samwise Gamgee (Sean Astin) weigert achter te blijven en van zijn zijde te wijken en volgen ook nog twee andere hobbits Merry (Dominic Monaghan) en Pippen (Billy Boyd) hen op een avontuur waar ze alles behalve op voorbereid waren. Zo blijkt Saruman te werken voor Sauron en lopen dingen heel snel erg uit de hand en wordt de groep van avonturiers opgesplitst en tegen elkaar uitgespeeld. Maar maken ze onderweg ook vrienden en is het Frodo zijn moed en optimisme die nieuwe bondgenoten maakt en gevonden worden terwijl hij onderweg gaat met een bont gezelschap om de ring te vernietigen op de plek waar deze gesmeed is. Alleen is er een oorlogsgebied tussen hen in en lijken vriendschap en de verleiding van de ring te lonken naar Frodo en zijn vorig eigenaren als Sauron en Gollum (Andy Serkis zijn beste rol ooit).

Het verhaal van de drie LOTR-films is diep en raakt vele niveaus van vriendschap, verraad, moed, oorlog en hoe één klein persoon een impact op een groter geheel heeft met hulp van verschillende rassen en personages De manier hoe het in beeld wordt gebracht door Peter Jackson is absoluut briljant en hoe vaak ik de films ook gezien heb, het is nog altijd kippenvel bij meerdere momenten die diepe emotie weten op te roepen. Iets wat mij niet snel gebeurt. Sterker, deze film heeft toch wel mijn leven veranderd en mijn ogen geopend door verder te kijken dan wat voor mij ligt en uit mijn veilige bubble te stappen en in tegenstelling tot 2001 ben ik nu groot RPG-fan en speel graag fantasy titels. En dit dankzij deze drie films. Speaking off, de films, deze box, heeft een hele hoop voor je in de aanbieding. Want naast de drie films op Blu-ray zijn er ook dvd-schijfjes met vele extra's die je uren zoet zal houden en je meenemen achter de schermen van deze legendarische productie.

Het beeld van de films is voor Blu-ray simpelweg perfect te noemen en zit vol met detail als stof op de kleren, de krassen op wapens en de kleuren die langzaam aan veranderen van fel en vibrant naar steeds grijzer en grauwer naarmate het verhaal vervolgt en letterlijk verkleurd. De kleuren zijn een streling voor je ogen. Ik keek deze discs via mijn Xbox One X op een 4K TV en dit zag er prachtig mooi uit en valt er niks op aan te merken. Dit gaat ook op voor het geluid die ik mocht ervaren via mijn surround headset en die me dieper dan ooit meenam in het verhaal. De galmende geluiden van de Moria-mijnen, de groteske battles waarbij pijlen langs je oren suizen terwijl ze om je heen schreeuwen en regen van alle kanten om je heen hoort kletteren. Ook dit is zo vol met details en simpelweg perfect te noemen.

The Hobbit Trilogie

Na het grote succes van The Lord of the Rings leek het voor de hand liggend dat Peter Jackson ook de prequel The Hobbit zou gaan verfilmen en hier voor de tweede keer een onvergetelijk meesterwerk neerzet. Alleen... gingen er dingen mis en zaten dingen tegen. Het verhaal van The Hobbit is slechts 300 pagina's groot en dat is te weinig om een meer dan twee uur durende film van te maken, dus werden er dingen veranderd en aangepast waardoor er opeens een hoop materiaal was wat werd opgedeeld in drie films. Daarnaast gingen dingen behoorlijk over de top en duurde het te lang voor het geheel klaar was en het eindresultaat voelde aan als haastwerk en bloated met momenten die de plank vreselijk missloegen. Denk hierbij aan de scéne met tonnen waar Legolas over bomen en tonnen huppelde. Dan heb ik het niet eens over de vloeibare goud scéne die er uit zag als CGI uit de jaren negentig. Oftewel, er was een hoop wat veel mensen boos maakte of deed afhaken van de films die als je naar de core en het verhaal kijkt niet slecht zijn, alleen de uitvoering ervan.

Nu ik je eigenlijk al mijn mening heb gegeven over de drie The Hobbit-films, zal ik je even een kleine samenvatting geven van het verhaal. Want The Hobbit: An Unexpected Journey (2012) begint op het moment dat Bilbo Baggins (Martin Freeman) terugkijkt op zijn avontuur die hij zestig jaar eerder beleefde en waardoor hij legendarisch is geworden en net als Frodo met een bont gezelschap op pad ging. Want ooit was het de dwergenkoning Thrór die zijn volk welvaart bracht door op de Lonely Mountain juwelen en goud de delven. En hierdoor ongevraagd de aandacht kreeg van de draak Smaug (Benedict Cumberbatch) die de dwergen van hun berg jaagde en het nabijgelegen dorpje Dalin zo goed als vernietigde.

Nu jaren later is het Gandalf (Ian McKellen) die Bilbo een etentje laat organiseren in The Shire voor Thrór zijn kleinzoon Thorin (Richard Armitage) en zijn aanhang bestaande uit een lange lijst met dwergen. De bedoeling van Gandalf is om Bibo te rekruteren om in te brengen in Lonely Mountain via een kleine ingang, en zo de rest toegang te geven en een plan uit te voeren om Smaug uit te schakelen. Maar Bilbo weigert in eerste instantie, omdat hij een Hobbit is die niet graag buiten zijn comfort zone stapt, maar hier wel op terugkomt omdat het avontuur toch wel lonkt en hij een dag later snel achter het gezelschap aangaat en begint aan een reis die zijn leven niet alleen zal tekenen, maar ook zal veranderen. Een reis waarbij hij nieuwe vrienden maakt en zien we hoe hij in het bezit komt van de ring die meer dan zestig jaar later zijn neefje op een levens veranderend pad zal sturen.

Het beeld van de drie The Hobbit-films op Blu-ray ziet er fantastisch mooi uit en werden er hier verschillende kleurenfilters gebruikt die varieerden van dof tot heel erg strak en fel. Ook heeft het beeld prachtige details waarvan ik de baardharen van de dwergen moet aanhalen, want deze kan je nu echt bijna tellen. Net als de prachtige huidstructuur van Smaug en de vele gouden juwelen en munten die bijna uit je scherm vallen. Het ziet er gewoon prachtig mooi uit.

Ook het surround geluid is perfect te noemen, want ook deze trilogie is gekeken met mijn surround headset op en dit gaf een veel betere audio-ervaring waarbij ik veel details kon spotten. Daarbij moet je denken aan de onderkant van de berg waar al het goud van Smaug ligt; dit klinkt hol en als deze draak beweegt hoor je de munten wegglijden en vallen, wat vervolgens weer door blijft klinken in de grote ruimte. Ook de beruchte watertonnen scéne is een orgie van audiogeweld dat van alle kanten op je afkomt, maar het is de stem van Smaug die zo vol met bass zit dat ik echt dikke kippenvel kreeg; zelfs over de speakers van de tv was dit indrukwekkend te noemen.

De drie films zijn niet slecht, maar voelen voor mij te geforceerd komisch aan, worden kansen gemist en is het jammer dat de regie (achter de schermen was er een hoop gedoe) en met name Peter Jackson niet zijn trucje voor een tweede keer kon herhalen. Want ondanks wat kleine grappige momenten in de LOTR-trilogie was het toch wel een zeer serieus verhaal en dat was hier nu anders en leek het er op dat er voor een heel ander publiek is gekozen als doelgroep en dat vind ik persoonlijk heel erg jammer. Maar goed, dat is mijn mening en mijn ervaring met The Hobbit-trilogie.