Review: Aquaman & Aquaman and the Lost Kingdom 4K Ultra Pack

RDJ134 19 mei 2024 om 23:03 uur

Met het DC Extended Universe (DCEU) wilde ook DC Comics een eigen filmuniversum à la Marvel opzetten. En zijn hier helaas ook gigantisch mee geflopt. Dit krijgt wederom een reboot na zestien films en was het Aquaman and the Lost Kingdom die de laatste film uit deze reeks is geworden. De pers was er niet over te spreken en volgens de website Rotten Tomatoes was het publiek hier juist wel lovende over. Recent verscheen deze film niet alleen op de bekende streamingsplatformen, maar ook fysiek op dvd, Blu-ray. En als 4K Ultra als een losse film en in dit geval ook een pack waar tevens de eerste film bij zit. En over de pack gaat mijn recensie.

Aquaman 2018

Het verhaal van deze film begint in 1985 als vuurtorenwachter Tom Curry (gespeeld door Boba Fett... ik bedoel Temuera Morrision) tijdens een storm Atlanna (Nicole Kidman) vindt en haar redt, maar nog niet wetende dat zij de koningin van Atlantis is. Eenmaal verliefd en een mooie nacht verder, is de uitkomst een prachtige zoon met de naam Arthur die door zijn achtergrond met dieren kan praten. Maar Atlanna wordt teruggehaald omdat ze uitgehuwelijkt was en belooft later terug te komen als het veilig is. En is het Tom die zijn zoon zo goed als alleen moet opvoeden, maar krijgt door zijn moeder gezonden vertrouweling Nuidis Vulko (Willam Dafoe) les over zijn achtergrond en hoe hij moet vechten als een krijger en eventueel toekomstige koning. Wat hij weigert als hij hoort dat zijn moeder is geëxecuteerd, omdat ze een relatie had met een mens.

Wat volgt is dat deze metahuman die zij aan zij met de Justice League-leden vocht en de wereld redde, nu als volwassene (briljant gespeeld door Jason Momoa) Aquaman zijn leven wederom gaat veranderen als hij voorkomt dat piraten een Russische onderzeeër willen stelen en hierbij komt één van de piraten om en zweert zijn zoon wraak te nemen en wordt hierdoor de Black Manta (Yahya Abdul-Mateen II) die ingezet wordt in een plot die niet onder doet aan die van Game of Thrones. Want in Atlantis is een wisseling van de wacht en zijn er ook nog andere onderwater rassen die genoeg hebben van de mensheid en deze willen vernietigen met een tsunami. En is het aan Aquaman om dit alles te stoppen.

Aquaman is een film waar een hoop dingen tegelijk op je worden afgevuurd en er verschillende verhaallijnen tegelijk lopen, waardoor het soms ietsje overweldigend kan worden voor de kijker. Zoals je hier kan zien zijn er een hoop plotholes, easter eggs, mensen die hem geen held vinden, een hoop mis vinden, en hier hoe de film had moeten eindigen. Maar wat je wel krijgt, is een hoop heerlijke over de top CGI-actie van Jason Momoa die duidelijk plezier in zijn rol heeft en lekker op de vuist gaat met Black Manta en anderen, maar ook de nodige humor blijft brengen. Terwijl hij wordt bijgestaan door Mera, die gespeeld wordt door Amber Heard, die, zoals je hier kan lezen, het leuk vond om bij haar ex Johnny Depp in bed te poepen. Dit heeft niks met de film te maken, maar ik wilde dit graag even delen.

Anyway, deze film is heerlijk popcornvermaak die er in 4K Ultra HD fantastisch mooi uitziet en vol met kleur en details zit. Wat niet zo vreemd is, aangezien bijna alles uit de computer komt en dus perfect in kleur en ook geluid komt, want Dolby Atmos voegt zoveel toe aan je kijkervaring van deze film waar het geluid van alle kanten op je afkomt. Of dit nu explosies zijn of alles wat onderwater afspeelt: voor mij valt hier niks te zeuren of op aan te merken op het visuele en audio gedeelte van deze film.

Aquaman and the lost Kingdom (2023)

Het vervolg pakt vier jaar na de gebeurtenissen van de eerste film op en is Aquaman nu de koning van Atlantis (en vader van Arthur Jr.) en verveelt zich het heen en weer, want politiek en compromissen sluiten is nu eenmaal een saaie gebeurtenis. Maar wat hij niet weet, is dat dingen binnenkort heel erg snel zullen veranderen. Ondanks zijn nederlaag, is Black Manta nog steeds niet klaar met Aquaman en is opzoek naar objecten van Atlantis die hij wilt gebruiken als wapen en heeft hier de hulp bij van twee wetenschappers die voor hem op Antartica meer vinden dan ze hoopten. Daar vinden ze niet alleen monsters die iets bewaken; dit iets is de Black Trident: een krachtig wapen waarvan de eigenaar Kordax gevangen zit in de ‘Necrus'. Black Manta wordt door Kordax gemanipuleerd en hem beloofd dat als hij hem weet te bevrijden, hij hem de ultieme kracht geeft om Atlantis en Aquaman te vernietigen. Kodax zit door een bloedvloek gevangen en kan alleen met bloed van de koning van Atlantis of familie hiervan vrij komen en zal later Arthur Jr. om die reden worden ontvoerd door Black Manta.

Black Manta steelt ondertussen Orichalcum, een soort van energie waar alle dingen in Atlantis op werken en hij gebruikt om de aarde te doen opwarmen. Als Aquaman er achter komt dat Black Manta met dit plan bezig is, wilt hij hem stoppen, maar kan hem niet vinden. Er is een piratenkoning die dit wel weet en daar heeft hij zijn halfbroer Orm (Patrick Wilson) voor nodig die door hem nu in een gevangenis in de woestijn zit en die nu persoonlijk door hem bevrijd zal worden om zo samen Black Manta te stoppen, Arthur Jr. en de wereld te redden. Maar voor het zover is, wordt er nog een hoop gevochten en dit bouwt op naar een spetterende finale waarbij Kordax de eindbaas is.

Hoewel ik in het verleden wel negatief heb uitgelaten over deze film en dat deze snel vergeten zou worden, had ik het mis. Deze film is verdomd vermakelijk te noemen, sterker, hij is eigenlijk beter en leuker dan het eerste deel die ik ook lekker vond wegkijken. Dit is precies wat een goede sequel moet bieden: meer van hetzelfde, terugkerende karakters en een nieuwe vijand die verslagen moet worden. Persoonlijk heb ik de film nu al twee keer gezien. Eerste keer op HBO Max en tweede keer met dit schijfje en verveelde ik mij er geen moment mee of dat het stil viel.

Ook nu is het beeld weer fantastisch te noemen, want 4K Ultra op een 4K-scherm is voor mij nog altijd een ervaring door de details en kleuren die dit weet te geven. Beide Aquaman-films zijn behoorlijk kleurig te noemen en dat zal je als kijker merken ook. Net als het geluid dat als Dolby Atmos komt, en mijn favoriete aanhaalpunt hiervoor is alles op het einde met Kodax waarbij de omgeving uit elkaar knalt en valt en dit is zo'n ervaring dat van alle kanten op je afkomt en dat is precies waar ik van hou. Dus qua geluid en beeld dik in orde.