Review: Halo: Combat Evolved Anniversary

RDJ134 23 november 2011 om 19:30 uur

Het was 15 november jongstleden alweer tien jaar geleden dat Halo: Combat Evolved uitkwam als launchtitel voor voor de eerste Xbox van Microsoft. Een leuk detail is dat de inmiddels overleden Steve Jobs deze game voor het eerst aan de wereld toonde op de Mac World van 1999. Want origineel zou Bungie deze voor toentertijd revolutionaire shooter uitbrengen op de Apple Macingtosh. Microsoft zag in dat dit de shooter was die ze nodig hadden voor hun aankomende console en kochten in 2000 Bungie voor een grote zak met geld en de rest is gamegeschiedenis.



Om te vieren dat Halo: Combat Evolved tien jaar bestond, werd op 15 november de Anniversary-editie voor de prijs van veertig euro opnieuw uitgebracht. Alleen niet meer door Bungie zelf (die sinds 2007 hun eigen koers zijn ingeslagen zonder Microsoft) maar met 343 Industries dat nu de moeilijke taak had om van de game een waardige High Definition remake met diverse extra's te maken. Nu was Microsoft zo vriendelijk om mij een reviewexemplaar te sturen en kon ik beginnen aan wat nu beschouwd mag worden als een stuk gamegeschiedenis.

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik deze Halo (als enige van de hele serie) op de Xbox nooit had uitgespeeld en ik vaker met wat mensen en vrienden van IRC via Kai Xlink (systeem link tunnelprogramma dat nog steeds bestaat) online in de multiplayer tegen elkaar aan het spelen was. Want Xbox Live kwam pas vier jaar later uit en was het toentertijd een mooi alternatief om online te kunnen spelen. Het verhaal van Halo is diep en gecompliceerd, maar het kwam er op neer dat een aantal buitenaardse rassen onder de naam The Covenant het aan de stok kregen met de mensheid en deze letterlijk voor hun bestaan moest vechten. Daarbij kroop je in het groene pak van Master Chief en was het aan jou om deze invasie te stoppen.





Bij het opstarten van deze game was het toch wel even een klein kippenvelmomentje en een kleine reality check dat tien jaar in een mensen-...gamersleven niet veel is. Want tijd gaat blijkbaar toch echt snel als je aan het gamen bent. Wat als eerste opvalt tijden het spelen is dat het een beetje gedateerd aanvoelt, het richten en schieten is anders dan wat je nu allemaal gewend bent. Is dit erg? Nope, want het laat zien hoe de serie in de loop der jaren is gegroeid naar de wel verdiende cultstatus die het vandaag de dag heeft. Maar zelfs voor de meeste huidige gamers is de gameplay na tien minuten vertrouwd en frag je die erg lastige Covenant Grunt en Elites met je überpower magnum pistool of machinegeweer aan stukken.

Nu is Halo: Combat Evolved Anniversary geen 1:1 High Definition port van het origineel geworden, want 343 Industries heeft ook het nodige toegevoegd, zoals Terminals die door de game zijn verspreid waar je meer over het achtergrondverhaal kan leren aan de hand van korte video's; kan je via Kinect stemcommando's geven; maar wat mij echt blij maakte is dat je nu het verhaal in co-op mode kan doorlopen met een vriend of vriendin, iets wat bij het origineel niet mogelijk was of waar je toentertijd alleen maar over kon dromen. Ook zijn de bekende Skulls (die voor het eerst in Halo 2 werden geïntroduceerd) toegevoegd om je nog meer uitdaging te bieden.



Nu vragen veel gamers zich af of Halo: Combat Evolved Anniversary als remake wel zijn mannetje kan staan in dit High Definition tijdperk. Het antwoord hierop is dat deze remake er grafisch zeer tot redelijk goed uitziet, maar je ook geen grote wonderen moet verwachten. Want als we het toch over wonderen hebben, tijdens het spelen kan je op de back toets drukken die je dan de graphics uit 2001 laat zien. Geloof me, dat zal voor de huidige generatie gamers echt schrikken zijn, want opeens is er bijvoorbeeld geen grasspriet meer te zien maar een groene detailloze platte vlakte. Dit is overigens niet de enige grote verandering aan de game, want ook het 5.1 Surround geluid heeft een oppoetsbeurt gekregen en klinkt nu nog voller en met meer bass dan voorheen.

Maar het is toch wel de multiplayer mode dat Halo zijn langlopende bestaansrecht heeft gegeven, want tien jaar geleden was er nog geen Xbox Live en moesten gamers (zoals ik al eerder zei) het behelpen met systeem link tunnelsoftware waarmee we de console lieten geloven dat hij in een LAN zat, terwijl hij gewoon een match bezocht via het internet, wat technisch gezien één groot netwerk is. Maar gelukkig voor ons is er nu Xbox Live en kunnen we met Halo: Combat Evolved Anniversary zonder poespas online gaan spelen. Zo zit er in je doosje een code om de maps van deze game te downloaden en te spelen in Halo: Reach, wat niet zo heel erg vreemd is aangezien beide games gebruikmaken van dezelfde engine en netwerkcode. De maps die je kan spelen zijn zowel uit de originele en eerste Halo als Halo 2 en hebben de nodige tweaks gekregen en zijn hier en daar wat aangepast, maar zonder dat het je verder echt zal opvallen. Maar het feest houdt niet op, want naast de gewone multiplayer heeft 343 Industries ook de online Firefight mode geïmporteerd, en deze kan je met anderen in co-op spelen. Firefight mode is wat Horde is van Gears of War, er komen vele hordes tegenstanders op je af die je kapot moet schieten, waarbij je tegenstanders steeds moeilijker en sterker worden. Zoals je kan lezen zit het met het online gedeelte ook prima in orde.

Reageer