Review: Kinect Disneyland Adventures

RDJ134 6 december 2011 om 01:27 uur

Tijdens de E3 van afgelopen zomer kondigde Microsoft uit het niets Kinect Disneyland Adventures aan en konden we genieten van een overdreven presentatie zoals we die wel vaker bij Kinect-titels zien. Sindsdien was het zo stil geworden rondom de game, dat ik die eerlijk gezegd alweer was vergeten tot dat deze pasgeleden op de deurmat viel. Aangezien ik nog nooit in mijn leven in Disneyland ben geweest kon ik nu technisch gezien virtueel op vakantie.

Want Kinect Disneyland Adventures is een game die je meeneemt naar het Disneyland pretpark Anaheim in Calafornië. Maar voor je op avontuur mag, maak je eerst een karakter aan, waarbij je de keuze hebt uit een jongetje of een meisje. Zoals je al begrijpt is deze titel vooral gericht op de jongere gamertjes. Daarna mag je het attractiepark in en kan je beginnen aan een heel erg leuk avontuur waarbij er een hoop te doen is en een hoop bekende Disney-karakters op je wachten.

Want hoe kan je het beste deze titel omschrijven? Het antwoord hierop komt in verschillende lagen, want zo kan je vrij door het erg grote park wandelen en zo alles verkennen. Hier lopen meer dan veertig filmkarakters uit de bekende franchises rond, als Alice in Wonderland, Peter Pan, Donald Duck, Mickey en Mini Mouse. Hiermee kan je knuffelen, handtekening vragen of mee op de foto en deze foto's verzamelen in een mooi groot fotoboek. Deze moet je wel kopen, en daarom liggen er overal muntjes door het park verspreid. Daarnaast hebben sommige figuren een gunst van je nodig, en kan je dingetjes gaan verzamelen of kleine opdrachtjes uitvoeren. Uiteraard word je hier rijkelijk voor beloond.

Mocht je nu geen zin hebben om dingen te doen voor Disney-figuren, dan kan je verder met de attracties, waarbij je bijvoorbeeld in de overbekende theekopjes draaimolen kan zitten en... genieten van het ritje zoals je dat in het echt ook zou doen. Aan de andere kant zijn sommige attracties simpele mini-games (vandaar het woord Adventures in de titel) waarbij je de magie van Disney gewoon kan voelen. Zo val je in Wonderland naar beneden en moet je dingen ontwijken en muntjes pakken, om vervolgens in een soort van hamsterbal al rennende moet voorkomen dat je tegen obstakels botst. Maar het coolste was voor mij toch wel het vliegen met Peter Pan, en iedereen die de film kent zal zich dan ook hier even in wanen. Het is zo knap gedaan dat je letterlijk hierin wordt opgezogen.

De gameplay is behoorlijk gevarieerd waardoor het eigenlijk nooit saai wordt, of je nu rondloopt, dingen aan het verzamelen bent of mini-games speelt. Er valt altijd genoeg te beleven en te doen, en ik moet zeggen dat Frontier Developments (die vorig jaar nog Kinectimals maakte) er echt goed in is geslaagd om de game nergens stuk op te laten lopen. Want het leuke is dat het allemaal zo natuurlijk aanvoelt, ik bedoel, je moet bijvoorbeeld je armen uitstrekken voor een knuffel en dat spreekt uiteraard voor zich. Get the point?

Het eerste wat mij tijdens het spelen opviel, was dat de game grafisch echt van het scherm spetterde, want deze titel is met een hoop oog voor detail ls gemaakt. De Disney-figuren zien er prachtig uit en met de mini-games heb je het idee een interactieve tekenfilm te spelen. Ook het geluid is simpelweg perfect te noemen, doordat Disney zoveel mogelijk originele stemmen heeft gebruikt. Hier komt wel een kleine probleempje kijken, hoewel probleem een groot woord is. De stemmen zijn in het originele Engels, wat bij de kleintjes die alles Nederlandstalig gewend zijn even wennen zal zijn.

Ander minpuntje wat Kinect Disneyland Adventures heeft is niet eens aan de game toe te schrijven, omdat Steven Spielberg en George Lucas assholes zijn om geen licentie te geven voor de Star Tours (Star Wars) en Indiana Jones Adventure: Temple of the Forbidden Eye en Roger Rabbit's Cartoon Spin ontbreken deze attracties in de game. Wat heel erg jammer is, maar niet is toe te schrijven aan Frontier Developments of Microsoft. Eerlijk gezegd heb ik totaal niks negatiefs over de game te melden, de Kinect motion controller laat wederom zien dat het instaat is om iets nieuws voor de hele familie naar de woonkamer te brengen.